Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy hali targowej. Zobacz też: Zespół przystankowy Hala Mirowska.

Hala Mirowska dzisiaj

Hala Mirowska na początku XX wieku

Wnętrze Hali Mirowskiej w 2013, przed powstaniem schodów ruchomych

Widok na pasaż między halami

Hala Mirowska – jedna z dwóch bliźniaczych hal targowych (drugą jest Hala Gwardii), położona przy pl. Mirowskim 1 w Śródmieściu.

Historia

Obie hale, zwane wcześniej Hallami targowymi, wybudowano w latach 1899-1901 według projektu Bolesława Milkowskiego, Ludwika Panczakiewicza, Apoloniusza Niewskiego i Władysława Kozłowskiego, który opierał się na wcześniejszych założeniach Stefana Szyllera. Od razu stały się największym obiektem handlowym w Warszawie, gdzie sprzedawano głównie świeże ryby czy warzywa. Pierwsze lata II wojny światowej hale przetrwały bez większych zniszczeń. Ucierpiały dopiero podczas Powstania Warszawskiego. Na jego początku były miejscem masowych egzekucji ludności cywilnej zachodniego Śródmieścia. W nocy z 30 na 31 sierpnia 1944 roku nastąpiło natarcie Niemców. Hale spłonęły, ale nie zostały całkiem zniszczone, wobec czego hale odbudowano, choć planowano przez chwilę wyburzyć je, a w miejsce osiedla za Żelazną Bramą stworzyć park.

Po wojnie, w 1948 roku, halę na krótko zaadaptowano na zajezdnię autobusów MZK. Odbudowa trwała do 1962 roku, kiedy to 15 listopada oficjalnie otwarto ją ponownie jako halę targową. W 1974 roku halę zaczęła użytkować "Społem" WSS Śródmieście, która wykupiła ostatecznie budynek w 1997 roku.

W latach 70. XX wieku do fasady hali dodano duży modernistyczny betonowo-szklany pawilon handlowy. Skandaliczna i pośpieszna budowa obiektu spowodowała usunięcie ogromnej ilości zabytkowych elementów budynku na wysokości całego I piętra. Według historyków sztuki betonowy pawilon jest oszpeceniem i okaleczeniem zabytkowej hali od jej najbardziej reprezentacyjnej zachodniej strony.

Na terenie między halami (oznaczonym adresem pl. Mirowski 1A), a także wokół hal przez wiele lat ludzie handlowali na powietrzu, co spowodowało powstanie na początku XXI wieku przykrytych pasażów handlowych o nazwie "Hale Mirowskie". W 2014 roku w hali od strony al. Jana Pawła II powstały także ruchome schody, prowadzące na antresolę.

Adres

Pasaż Handlowy "Hale Mirowskie", pl. Mirowski 1, 00-138 Warszawa

Galeria

Linki zewnętrzne