Hhistoryczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała w latach 1936-1939, 1948 i 1965-1993, a jej ostatnia trasa wiodła z Okęcia na Tarchomin.

Historia

Linia autobusowa "H" została po raz pierwszy uruchomiona 1 października 1936 roku, łącząc Śródmieście z Ujazdowem. Kursowała wówczas na trasie z Placu Bankowego do Belwederu, kursując przez: ulicę Przechodnią, plac Żelaznej Bramy, ulicę Marszałkowską, Wspólną, plac Trzech Krzyży i Aleje Ujazdowskie. Później przedłużono trasę linii, doprowadzając ją na ulicę Nabielaka i łącząc tym samym Śródmieście z Czerniakowem, i do placu Teatralnego. Linia kursowała do 6 września 1939 roku, kiedy to zawieszono ją w związku z nasilającymi się bombardowaniami.

Linię "H" uruchomiono ponownie 1 lipca 1948 w ramach wsparcia przeciążonych linii tramwajowych na ulicy Marszałkowskiej. Linia jechała z placu Żelaznej Bramy przez Marszałkowską na plac Zbawiciela. Linię zlikwidowano 14 listopada, przedłużając ją na Mokotów i zmieniając numerację na 102.

Po raz ostatni linia została uruchomiona 29 kwietnia 1965, łącząc centralną Pragę i Ochotę ze Śródmieściem. Trasa linii prowadziła z ulicy Malowniczej na Plac Hallera przez plac Narutowicza, plac Zawiszy i most Poniatowskiego. W sierpniu linię przedłużono na Białołękę, doprowadzając ją przez ulice Jagiellońską i Modlińską na Dąbrówkę Szlachecką. W późniejszym okresie nie nastąpiły znaczące zmiany, dopiero w 1971 roku skierowano linię na nową pętlę Okęcie, a w 1974 wycofano ją z Nowej Pragi. W roku 1982 skierowano linię do tymczasowej pętli Tarchomin (Fabryka Domów), znajdującej się przy Fabryce Domów Stare Świdry. Ostatnimi zmianami przed likwidacją było przedłużenie trasy do nowej pętli Tarchomin i likwidacja przystanków Śliwice, Budzyńskiej-Tylickiej, EC Żerań i Obrazkowa na trasie. Linię zlikwidowano 1 września 1993, łącząc ją z linią 101.

Ostatnia trasa

z dnia 27 lutego 1991

Ulice

Okęcieal. KrakowskaGrójeckapl. NarutowiczaGrójeckapl. ZawiszyAleje JerozolimskieMost Poniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. ZielenieckaTargowaal. ŚwierczewskiegoStalingradzka (powrót: StalingradzkaCyryla i MetodegoTargowa) – ModlińskaObrazkowaMyśliborskaŚwiatowidaŚwiętosławskiegoTarchomin (powrót: TarchominŚwiętosławskiegoŚwiderskaĆmielowskaŚwiatowida)

Przystanki

K1.gif Okęcie
Ż.gif Cyprysowa
S.gif Hynka
S.gif 1 Sierpnia
S.gif Korotyńskiego
S.gif Dickensa
S.gif Bitwy Warszawskiej 1920
S.gif Kino Ochota
S.gif Plac Narutowicza
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Aleja Zieleniecka
S.gif Dworzec Wileński
Ż.gif Plac Hallera
S.gif Rondo Starzyńskiego
Ż.gif PIMOT
Ż.gif Dyrekcja FSO
S.gif Żerań FSO
Ż.gif Konwaliowa
S.gif Ekspresowa
S.gif Stare Świdry
S.gif Porajów
S.gif Myśliborska
S1.gif Ćmielowska
K2.gif Tarchomin

Linki zewnętrzne