Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: H (strona ujednoznaczniająca).
H
BIS
Czas jazdy (min):
min – max
x – x
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 8-- minut

H-bis - historyczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała w latach 1965-1967, 1975-1982 i 1983-1985, a jej ostatnia trasa wiodła z Okęcia do Dąbrówki Szlacheckiej. W swojej historii linię obsługiwały zajezdnie: Inflancka i Pożarowa.

Historia

Linia autobusowa „H-bis” po raz pierwszy została uruchomiona 29 sierpnia 1965 roku, początkowo na trasie: Malownicza - Plac Hallera, jako pomocnicza dla linii H, która została wydłużona do Dąbrówki Szlacheckiej.

31 sierpnia 1965 roku, w związku z otwarciem dla ruchu przebudowanej jezdni południowej Alej Jerozolimskich na odcinku między placem Zawiszy i aleją Jana Pawła II, poprowadzono trasę przez Aleje Jerozolimskie. Tego samego roku, 17 listopada związku z otwarciem dla ruchu przebudowanej jezdni południowej Alej Jerozolimskich na odcinku między placem Zawiszy i aleją Jana Pawła II, przywrócono trasę przez Aleje Jerozolimskie, tym samym likwidując objazd.

Rok później, 6 marca 1966 roku przeprowadzono korektę trasy na terenie Pragi, polegającą na poprowadzeniu trasy w kierunku Malowniczej przez ul. Jagiellońską, ul. Świętego Cyryla i Metodego i dalej do ul. Targowej.

Taka trasa przetrwała zaledwie 10 dni, kiedy to 16 marca wprowadzono trasę objazdową na terenie Śródmieścia Pragi w związku z przebudową skrzyżowania al. Solidarności z ul. Targową (m. in. budowano przejścia podziemne do wysepek tramwajowych na ulicy Targowej). 20 sierpnia, rozpoczęto II etap przebudowy, w związku z czym trasę przeprowadzono przez ul. Targową, ul. Ratuszową i dalej ul. Jagiellońską. 17 listopada tego samego roku zakończono przebudowę skrzyżowania.

Likwidacja linii nastąpiła 12 stycznia 1967 roku, w związku z przejęciem taboru przez linię „H”.

Po raz drugi linia została uruchomiona 31 stycznia 1975 roku, na trasie Okęcie - Żerań FSO, w celu wspomagania linii „H” na najbardziej obciążonym odcinku. Dzień po uruchomieniu linii, w związku przywróceniem ruchu kołowego na północnej jezdni Alej Jerozolimskich, trasę w obie strony poprowadzono właśnie przez te aleję.

Kolejna zmiana nastąpiła 5 stycznia 1979 roku, kiedy to decyzją Prezydenta m.st. Warszawy linie pospieszne do odwołania zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie, co było spowodowane narastającymi opadami śniegu i ciągłymi awariami autobusowymi. Charakter linii pośpiesznych przywrócono już 12 stycznia. Taka sytuacja powtórzyła się 26 stycznia, a kolejną taką decyzję odwołano już 6 lutego tego samego roku.

Likwidacja linii nastąpiła 14 lutego 1982 roku, w związku z przejęciem taboru przez linię „H”.

Po raz trzeci linia została uruchomiona 31 stycznia 1983 roku, na trasie Okęcie - Dąbrówka Szlachecka, przychylając się do postulatów mieszkańców Henrykowa i Dąbrówki Szlacheckiej w sprawie przywrócenia komunikacji autobusowej pospiesznej po skierowaniu do Tarchomina linii „H”.

Likwidacja linii nastąpiła 18 lipca 1985 roku, kiedy to zmieniono oznaczenie linii na „T” w związku z reorganizacją systemu oznaczeń linii autobusowych.

Ostatnia trasa

z 16 maja 1986 roku

Ulice

RedutowaOlbrachtaGórczewskaPłockaWolskaal. Solidarnościpl. BankowyMarszałkowskapl. KonstytucjiWaryńskiegoGoworka (powrót: GoworkaPuławskapl. Unii LubelskiejMarszałkowskapl. Zbawicielapl. Konstytucji) – SpacerowaBelwederskaSobieskiegoŚwiętego BonifacegoStegny

Przystanki

K1.gif Okęcie
Ż.gif Cyprysowa
S.gif Hynka
Ż.gif 1 Sierpnia
S.gif Dickensa
S.gif Bitwy Warszawskiej 1920
S.gif Plac Narutowicza
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Aleja Zieleniecka
S.gif Dworzec Wileński
S.gif Rondo Starzyńskiego
S.gif Śliwice
S.gif Żerań FSO
Ż.gif Ekspresowa
S.gif Obrazkowa
S.gif Sąsiedzka
Ż.gif Klasyków
Ż.gif Tarchomin-Światowida
Ż.gif Poetów
K2.gif Dąbrówka Szlachecka

Linki zewnętrzne

Advertisement