Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy obszaru MSI. Zobacz też: Gocławek (przystanek) i Gocławek Wschodni (przystanek).

Park Jana Szypowskiego "Leśnika"

Gocławek, obszar MSI

Gocławek – obszar MSI obejmującą znaczną część Grochowa ograniczony ulicami Zamieniecką i Chłopickiego, linią kolejową nadwiślańską (do Otwocka) od północy, ulicą Marsa i Ostrobramską od wschodu i południa.

Centrum Gocławka jest rondo Mościckiego. Folwark Gocławek I zajmował także tereny obecnego rezerwatu oraz za linią ul. Ostrobramskiej. Tak więc pozostała część Gocławka znajduje się w obszarze MSI Marysin Wawerski.

Zabudowa Gocławka jest typowa dla przedmieścia wielkiego miasta, najstarsze budynki pamiętają okres powstania listopadowego, dominuje zabudowa wielorodzinna. Na terenie Gocławka znajdują się zabytki przyrodnicze i architektoniczne

Historia

25 lutego 1831 r. Grochów I (czyli Mały) był terenem bitwy grochowskiej. M. in. wymieniana w literaturze droga ku karczmie Wygoda rozpoczynająca się w Grochowie I to dzisiejsze ulice Styrska i Pabianicka. Upamiętniają to ulice Bitwy Grochowskiej i Olszynki Grochowskiej.

W roku 1925 na Grochów I (Mały) do nowej granicy miasta z 1916 r., określonej "między Grochowem I, a Gocławkiem" doprowadzono tramwaj. Pętli nadano - dla wskazania kierunku - nazwę Gocławek.

W 1957 r. uruchomiono na linii otwockiej, przy ówczesnym przejeździe ulicy Korkowej, przystanek kolejowy ruchu lokalnego o prawidłowej nazwie Warszawa Gocławek. Od niej zaczyna się rozdział na tory dalekobieżne i lokalne na średnicowej linii kolejowej. M. in. prowadzi tędy linia kolei miejskiej S1 do Otwocka.

Otoczenie

  • Dworek GrochowskiStanisław Wyspiański w sztuce Warszawianka napisanej w Paryżu podczas umieścił w pałacyku kwaterę główną Józefa Chłopickiego podczas bitwy grochowskiej.
  • Park Jana Szypowskiego Leśnika – po II wojnie światowej park nosił imię 13 września 1944 r. (data wejścia frontu na teren Warszawy wschodniej w czasie Powstania i wysadzenia mostów przez Niemców). Jerzy Wierzbicki tak opisywał park: W starym parku otaczającym dworek subtelne i wyczulone ucho jest jeszcze zdolne usłyszeć śpiew tamtych dni i rżenie koni, a badawcze oko wyłowi z porannej mgły wyłaniające się, pochylone szeregi bohaterskiego 4. pułku piechoty.

Obszary Pragi Południe wg Miejskiego Systemu Informacji

GocławGocławekGrochówKamionekOlszynka GrochowskaSaska Kępa