Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Fiodor Berg

Fiodor Fiodorowicz Berg (albo Teodor Berg, właśc. Friedrich Wilhelm Rembert von Berg, ur. 27 maja 1790[1] w Sagnitz (ob. Sangaste), Estonia, zm. 18 stycznia 1874 w Petersburgu, Rosja) – geodeta, feldmarszałek, hrabia Wielkiego Księstwa Finlandii, Namiestnik Królestwa Polskiego w latach 1863-1874.

Fiodor Berg pochodził z rodziny Niemców bałtyckich i urodził się najpewniej w 1790 roku, choć podawane są również daty 1789 lub 1793. Studiował na uniwersytecie w Dorpacie (dzisiejsze Tartu), następnie pracował jako geodeta w Turcji, Azji Środkowej i Bułgarii. W 1831 roku brał udział w wojnie z Polską, kierował jednym ze szturmów na Warszawę. Awansowany został na stopień generała-lejtnanta, w 1843 roku został kwatermistrzem armii w Królestwie Polskim, w 1853 roku został dowódcą wojsk w Estonii, a w 1855 generałem gubernatorem Finlandii.

W 1863 roku został namiestnikiem Królestwa Polskiego. Podczas powstania styczniowego, 19 września 1863 roku, na Nowym Świecie przeprowadzono na niego nieudany zamach. Z Domu Interesów Andrzeja Zamoyskiego przy Nowym Świecie 69 na powóz, którym przejeżdżał Fiodor Berg, zrzucono kilka bomb zapalających, jednak żadna z nich nie raniła namiestnika. W akcie zemsty za atak budynek całkowicie zdemolowano. Fiodor Berg przyczynił się do bezwzględnego stłumienia powstania, a po jego upadku był odpowiedzialny za pacyfikację miejscowości, które udzieliły pomocy powstańcom, ponadto wprowadził w Królestwie Polskim zarząd policyjny. Urzędował na Zamku Królewskim.

Funkcję namiestnika pełnił do swojej śmierci w 1874 roku. Dla jego upamiętnienia jego imię nosiła współczesna ulica Traugutta (ul. Berga w latach 1869-1916) oraz ulica Chałubińskiego (ul. Teodora w latach 1881-1917). Od jego imienia wzięła się również nazwa osady wojskowej Rembertów.

Przypisy

Advertisement