Figura Matki Bożej z Dzieciątkiem (2019)

Figura Matki Bożej z Dzieciątkiem na Boernerowie – figura przedstawiająca Matkę Bożą z Dzieciątkiem stojąca na skrzyżowaniu ulic Grotowskiej i Westerplatte na Boernerowie.

Opis i historia

W 1936 r. przy skrzyżowaniu ulicy Parkowej (dzisiejsza nazwa: ul. Grotowska) z al. Aleksandra Prystora (dzisiejsza nazwa: ulica Westerplatte) postawiono, na cokole odlanym w roku 1933, figurę Matki Bożej z Dzieciątkiem projektu Jana Golińskiego, która przetrwała II wojnę światową i stoi na swoim miejscu do dziś[1][2][3].

Figura Matki Bożej z Dzieciątkiem miała pierwotnie stanąć w Gdyni i być zwieńczeniem pomnika „Zjednoczenia Ziem Polskich”, na co wysłano zgłoszenie konkursowe w 1928 roku, lecz jej projekt zajął drugie miejsce. Zainteresowało się nią jednak Ministerstwo Poczt i Telegrafów i z jego inicjatywy rzeźba stanęła na nowo wybudowanym Osiedlu Łączności Babice[4].

W roku 1949 pod figurą Matki Bożej z Dzieciątkiem umieszczono kamień upamiętniający śmierć powstańców warszawskich, którzy polegli w okolicach Boernerowa i Szwedzkich Gór podczas przemarszu do Puszczy Kampinoskiej. Kamień ten pierwotnie znajdował się w miejscu masakry powstańców, a jego przeniesienie było konieczne ze względu na to, że teren ten został zajęty przez wojsko w celu budowy lotniska Warszawa-Babice[5][6][7].

W latach 90. XX wieku koledzy powstańców, którzy polegli w masakrze w okolicach Boernerowa i Szwedzkich Gór, umieścili przed głazem upamiętniającym ich śmierć granitową płytę z napisem informacyjnym[8].

9 sierpnia 2017 Figura Matki Bożej z Dzieciątkiem została wpisana do rejestru zabytków ruchomych województwa mazowieckiego[9].

Galeria

Grotowska-Zespół z Figurką (by Kubar906).jpg
Grotowska-Kamień Powstańczy (by Kubar906).jpg
FiguraMBD Tablica Informacyjna (by Kubar906).jpg

Przypisy

  1. Lermer L. Kronika Boernerowa. Warszawa: Wydawnictwo IPN, 2017. s. 41.
  2. Raczek, B. Boernerowo i jego świątynia. Warszawa: Oficyna Wydawnicza RYTM, 2006. s. 32.
  3. Figura Matki Boskiej z Dzieciątkiem – sztuka.net (data dostępu: 28 czerwca 2019)
  4. Tablica informacyjna stojąca obok Figury.
  5. Lermer L. Kronika Boernerowa. Warszawa: Wydawnictwo IPN, 2017. s. 103-106, 126.
  7. Na miejscu ataku powstańców pod Boernerowem, „Gazeta Ludowa”, 04.08.1946, nr 213, s. 2.