FANDOM

Wiertnicza Sw Jan

Figura św. Jana Nepomucena na Augustówce

Figura św. Jana Nepomucena na Augustówce – figura przedstawiająca św. Jana Nepomucena, umieszczona w Wilanowie, u zbiegu ulicy Wiertniczej i Augustówki, przed budynkiem TVN.

Figura ustawiona została w tym miejscu w XIX wieku. Stojący tutaj Jan Nepomucen mógł w swojej historii pełnić kilka ról – został zapewne ustawiony, by chronił okolicę przed powodzią. Mimo znacznej odległości od Wisły jej wysokie wody często zalewały okolice. Potem, także jako patron dróg i podróżnych, mógł pełnić dwie dodatkowe role – żegnał podróżnych opuszczających granice Warszawy bądź stanowił drogowskaz przy rozstaju dróg, choć w tym miejscu odchodziła jedynie ledwo widoczna ścieżynka w kierunku wsi Augustówka.

Oryginał figury ulegał coraz większej degradacji, więc w oparciu o niego w 1981 roku wierną kopię wykonała Maria Owczarczyk. Kopia stanęła w tym miejscu, a oryginał trafił do kościoła św. Anny w Wilanowie. Kiedy w 2002 roku obok figury powstał Media Business Centre z siedzibą TVN, święty przybrał nową funkcję – jako że zginął nie wyjawiwszy tajemnicy spowiedzi, jest też uważany za patrona zachowania tajemnicy i dobrego imienia.

Linki zewnętrzneEdytuj