FANDOM

Fabryka Domów Stare Świdry – niedziałający już zakład przemysłowy, który znajdował się na Tarchominie (Białołęka), przy skrzyżowaniu ulic Myśliborskiej i Świderskiej.

Fabryka została zbudowana w latach 50. XX wieku, w czasach socjalistycznych produkowano w niej gotowe elementy ścian i sufitów, co pozwalało na skrócenie czasu budowy mieszkań w Warszawie. Fabryka została zamknięta na początku lat 90. XX wieku, gdy zaczęto odchodzić od technologii "wielkiej płyty". Jej teren zajmuje około 40 hektarów i znajduje się zaraz obok zjazdu z Mostu Marii Skłodowskiej-Curie. Niewielka część fabryki została zagospodarowana przez prywatne firmy budowlane, znajduje się tam też stacja przekaźnikowa GSM, a w opuszczonych halach swoje zaplecze techniczne posiadał budowany Most Północny. Od wielu lat dzielnica planuje rozbiórkę fabryki, jednak jak na razie z wielu powodów, przede wszystkim braku pieniędzy, nie doszło to do skutku. Fabryka stała się atrakcją dla wielu grup odwiedzających opuszczone miejsca, w internecie można odnaleźć kilkadziesiąt relacji z odwiedzin w fabryce[1].

W okolicy fabryki znajdowała się pierwsza na Tarchominie pętla autobusowa Tarchomin (Fabryka Domów) (dziś Stare Świdry), gdzie swoją trasę w latach 80. kończyły linie 101, 178, 178-bis, 378, 401 i H.

Na terenie fabryki planowana była budowa osiedla Kępa Iberyjska, zaprojektowanego przez grupę hiszpańskich projektantów, która miała stać się "centrum Białołęki".[2][3][4] Niestety, tereny fabryki nie należą do dzielnicy, a do prywatnych inwestorów, przez co po pewnym czasie sprawa ucichła, a niszczejące budynki fabryki stoją tam po dziś dzień.

PrzypisyEdytuj

  1. Forgotten.pl
  2. "Fabryka domów jak Barcelona" - Gazeta Echo
  3. Protokół z sesji Rady Dzielnicy Białołęka
  4. "Białołęka zyska centrum" - Polska The Times

Linki zewnętrzneEdytuj