Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej F. Zobacz też: F (linia tramwajowa) i F-kreślone.

Autobus Solaris Urbino 18 na muzealnej linii F na pl. Bankowym

Fhistoryczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała nieprzerwanie od 1964 roku, po liczącej około 30 kilometrów trasie, łącząc Międzylesie z Jelonkami.

Historia

Przedwojenna

Swoje powstanie w 1934 roku linia F zawdzięcza istniejącej wówczas konkurencji na rynku przewozów autobusowych w Warszawie. Od 1931 roku po mieście kursowały bowiem nie tylko tzw. magistrackie autobusy, ale także pojazdy prywatnej firmy – Społecznej Komunikacji Autobusowej, zorganizowanej przez Towarzystwo Przyjaciół Wielkiej Warszawy i Państwowe Zakłady Inżynierii. Miasto starało się odebrać pasażerów konkurencji, uruchomiając linie dublujące połączenia SKA.

Jedna z takich linii, uruchomiona 15 czerwca 1934 roku, oznaczona była wyrazem Chełmska (pl. Unii LubelskiejBelwederska/Chełmska) i dublowała prywatną linię łączącą pl. Zbawiciela z Wójtówką (skrzyżowanie Chełmskiej z Czerniakowską). Już w październiku tegoż samego roku linia SKA straciła na rentowności i została zlikwidowana. 14 października 1934 roku oznaczenie Chełmska zmieniono na F, przedłużając jednocześnie trasę do pl. Zbawiciela z jednej strony i do skrzyżowania Chełmska/Czerniakowska z drugiej. W tym kształcie F kursowało do 6 września 1939 roku, kiedy to z powodu wybuchu II wojny światowej zawieszono komunikację miejską w Warszawie.

Podczas wojny

W czasie wojny oznaczenie F nosiła linia "tylko dla Niemców" łącząca Sielce ze Śródmieściem (pl. ZbawicielaNabielaka, później pl. ZbawicielaChełmska/Czerniakowska) w latach 1940-1943. Linia została zlikwidowana prawdopodobnie aby zaoszczędzić na paliwie oraz ze względu na znaczne zużycie taboru.

Powojenna

15 kwietnia 1946 roku linia F wyruszyła na trasę zbliżoną do przedwojennej, z tym że wydłużono ją do Sadyby, w zastępstwie nieczynnej linii tramwajowej. 31 maja 1949 roku, wraz z reorganizacją systemu numeracji linii, F przekształcono w 120.

W latach 50. i 60. rozpoczęła się era oznaczanych literami linii pospiesznych kursujących prostymi trasami z niewielką liczbą przystanków i na specjalnej taryfie. Pospieszna linia F została uruchomiona 16 lutego 1964 roku. Kursowała z krańca Cmentarz Wolski ulicą Wolską, Trasą W-Z, ulicami Targową, Grochowską i Płowiecką do krańca Kajki na skrzyżowaniu ulic Kajki i Czecha, zapewniając szybkie połączenie Woli, Grochowa, Gocławka i Wawra ze Śródmieściem.

W niespełna miesiąc po uruchomieniu, na wniosek mieszkańców Anina, linię przedłużono do krańca Kino Wrzos na ulicy Kajki. W takim kształcie linia kursowała do 1969 roku, kiedy to przedłużono ją dalej w głąb Wawra, do Bursztynowej. W 1977 roku oddano do eksploatacji pętlę przy Centrum Zdrowia Dziecka w Międzylesiu, odtąd linia F kończyła tam trasę, stając się główną linią łączącą szpital z centrum. W 1984 roku linię przedłużono w rejonie Jelonek do krańca Osiedle Górczewska. W 1992, w związku z remontem Mostu Śląsko-Dąbrowskiego linię skierowano przez Most Syreny. Po zakończeniu remontu linia wróciła na ulice z nowym numerem – 518 – a niedługo potem została przekształcona w zwykłą 125.

Współcześnie autobusy tej linii są uruchamiane podczas Nocy Muzeów.

Ostatnia trasa

Tablica boczna linii z okresu 1977-1984

z 17 lipca 1993 roku

Ulice

Międzylesieal. Dzieci PolskichŻegańskaPożaryskiegoKajkiCzechaPłowieckaGrochowskaZamoyskiegoSokolaMost SyrenyTamkaDobraNowy Zjazdal. SolidarnościWolskaPołczyńskaSzeligowskaLazurowaGórczewskaOsiedle Górczewska

Przystanki

K1.gif Międzylesie
S.gif Centrum Zdrowia Dziecka
Ż.gif Bielszowicka
S.gif Bursztynowa
S.gif Pożaryskiego
Ż.gif IX Poprzeczna
S.gif Alpejska
S.gif Odrodzenia
Ż.gif Kajki
S.gif Trawiasta
S.gif Trakt Lubelski
S.gif Płowiecka
S.gif Gocławek
S.gif Żółkiewskiego
S.gif Plac Szembeka
S.gif Wiatraczna
Ż.gif Kino 1 Maj
S.gif Gocławska
S.gif Aleja Zieleniecka
S.gif Ratusz
S.gif Kino Femina
S.gif Żelazna
S.gif DT Wola
S.gif Polskie Nagrania
S.gif Reduta Wolska
S.gif Cmentarz Wolski
S.gif Ciepłownia Wola
Ż.gif Tkaczy
Ż.gif Sternicza
S.gif Siemiatycka
Ż.gif Człuchowska
S.gif Batalionów Chłopskich
K2.gif Osiedle Górczewska

Linki zewnętrzne