Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: E (linia tramwajowa).

Ehistoryczna linia autobusowa pospieszna. W swoim ostatnim kształcie kursowała ona między Hutą a Spartańską.

Historia

Przedwojenna

Linia E została uruchomiona 17 października 1932 roku w celu połączenia komunikacyjnego Śródmieścia i Czerniakowa i początkowo jej trasa rozpoczynała się na skrzyżowaniu ul. Koszykowej i al. Niepodległości. W styczniu 1933 roku trasę linii przedłużono do skrzyżowania Alei z ul. Nowowiejską, a później skrócono z drugiej strony do Agrykoli. Następnie linię skierowano wokół Politechniki i skierowano do pętli Czerniakowska. W listopadzie 1933 roku kraniec linii przeniesiono na Politechnikę, a w roku 1935 na Dworzec Główny, a w czerwcu przeprowadzono korektę linii, prowadząc ją przez ulice Poznańską i Wspólną zamiast przez Aleje Jerozolimskie i Nowy Świat oraz wprowadzając skrócone kursy do skrzyżowania ulic Rozbrat i Myśliwieckiej, które we wrześniu wydłużono do Parku Łazienkowskiego. Linię zawieszono i zlikwidowano 6 września 1939 roku w związku z bombardowaniami w czasie II wojny światowej.

Powojenna

Linia powstała ponownie jako pospieszna okresowa 20 grudnia 1947 łącząc Śródmieście i Saską Kępę w celu odciążenia linii M na trasie z pętli Hotel Polonia na Rondo Waszyngtona. Od 17 lutego 1948 roku linię rozdzielono na wariant czerwony i czarny, z czego czarny kursował na przedłużonej trasie do Alei Zielenieckiej. 16 maja linię przekształcono w jedną, zwykłą, o kolorze czarnym, i przedłużono do Placu Szembeka. Linię zlikwidowano w 1949 roku zmieniając jej oznaczenie na 102.

Linię po raz kolejny uruchomiono 13 stycznia 1964 roku łącząc Żoliborz, Śródmieście i Mokotów na trasie od skrzyżowania ulicy Kasprowicza i Alei Zjednoczenia do Zajezdni Woronicza, ze szczytowymi kursami wydłużonymi na Spartańską. Linię potem przedłużano na Szpital Bielański, a następnie na Osiedle Wrzeciono. 8 lutego 1968 roku wszystkie kursy wydłużono do Spartańskiej, a w kwietniu do Huty. Linia kursowała na tej trasie do 21 września 1991, kiedy przekształcono ją w linię 511.

Noc Muzeów

Obecnie linia "E" jest uruchamiana raz do roku podczas Nocy Muzeów, podczas ostatniej w 2014 linia poruszała się na trasie Plac DefiladPlac Wilsona. Jeździła ona w godzinach 18:30 – 1:00. Wszystkie przystanki były stałe, a linia miała dowozić m.in na Stare Miasto, do Centrum Olimpijskiego i do metra (przystanki: Plac Wilsona i Centrum).

Ostatnia trasa

z 20 września 1991 roku

Ulice

HutaPstrowskiegoMarymonckaSłowackiegoStołecznaal. Jana Pawła IIChałubińskiegoal. NiepodległościBatoregoWiśniowaRakowieckaKazimierzowska (powrót: KazimierzowskaNarbuttaWiśniowa) – KrasickiegoMalczewskiegoModzelewskiegoWoroniczaSpartańskaSpartańska

Przystanki

K1.gif Huta
S.gif Encyklopedyczna
S.gif Przy Agorze
S.gif Szpital Bielański
Ż.gif AWF
Ż.gif Podleśna
Ż.gif Dworzec PKS Marymont
S.gif Potocka
S.gif Stołeczna
Ż.gif Stawki
S.gif Kino Femina
S.gif Rondo ONZ
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Nowowiejska
S.gif Stefana Batorego
S.gif Wiśniowa
S.gif Kazimierzowska
Ż.gif Krasickiego
S.gif Telewizja
S.gif Woronicza
S.gif Zajezdnia Woronicza
S2.gif Instytut Reumatologii
K2.gif Spartańska

Linki Zewnętrzne

Advertisement