E-5 Czas jazdy (min):
min – max
20 – 26
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 10-- minut
Poprzednie trasy
— 01.06.1998 – uruchomienie —

Autobus Mercedes-Benz Conecto na linii E-5 na pętli Osiedle Górczewska (2015)

Autobus Ikarus 280.26 na linii E-5 na ul. Saskiej (2010)

E-5historyczna linia autobusowa ekspresowa, która kursowała na trasie z Osiedla Górczewska na Rondo Daszyńskiego. Linię obsługiwała zajezdnia autobusowa Kleszczowa.

Historia

Linię uruchomiono dnia 1 czerwca 1998 roku na trasie z Gocławia do Ursusa-Niedźwiadka. Od tego czasu dokonano kilku mniejszych zmian w jej przebiegu, zachowując jednak jej krańce. Ponadto, kursowanie autobusów linii E-5 jest corocznie zawieszane na okres wakacji. Dnia 1 maja 2008 roku została skrócona tylko do odcinka Emilii PlaterGocław.

Dnia 12 lutego 2011 roku linia została zlikwidowana, a na jej miejsce uruchomiono nową linię przyspieszoną – 407. Zaczęła ona kursować tą samą trasą, lecz z dodatkowymi przystankami. Powodem były liczne postulaty pasażerów, w sprawie uruchomienia większej ilości przystanków na trasie linii. Przejechanie całej trasy zajmowało jej od 18 do 26 minut. Kursowała tylko w dni powszednie tylko w godzinach szczytu, rano co 8-10 minut, a po południu co 12 minut.

Zapowiedziano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia "E-5" zostanie uruchomiona jako wspomagająca dla linii 105. Po raz pierwszy wyjechała na ulice dnia 9 marca 2015 roku na trasie Osiedle GórczewskaRondo Daszyńskiego jako jednokierunkowa tylko w godzinach szczytu. Dzięki ograniczonej liczbie przystanków kierowca może wybrać trasę alternatywną zamiast jazdy rozkładowym odcinkiem Wolska - Prosta, w celu ominięcia korków.

Dnia 20 lutego 2016 roku linię skierowano bezpośrednio przez ul. Lazurową zamiast przez Szeligowską do Lazurowej w związku z otwarciem jej odcinka od ul. Szeligowskiej do Połczyńskiej[1]. Dnia 26 listopada 2016 roku, z powodu rozpoczęcia budowy kolejnego odcinka drugiej linii metra na Woli, linia została oficjalnie zawieszona i zastąpiona skróconymi kursami linii 105[2]. Po otwarciu zachodniego odcinka II linii metra linia nie została ponownie uruchomiona i nie jest planowane jej uruchomienie, co jest równoznaczne z likwidacją linii, choć ten fakt nie został ogłoszony przez ZTM.

Ostatnia trasa

z 25 listopada 2016 roku

Ulice

Osiedle GórczewskaGórczewskaLazurowaPołczyńskaWolskaKasprzakaProstaRondo Daszyńskiego   

Przystanki

K1.gif Osiedle Górczewska
S.gif Osiedle Górczewska
S.gif Szobera
S.gif Batalionów Chłopskich
Ż.gif Człuchowska
S.gif Siemiatycka
S.gif Sternicza
S.gif Drzeworytników
S.gif Ciepłownia Wola
S2.gif Rondo Daszyńskiego
K2.gif Rondo Daszyńskiego

Przypisy

  1. Otwarcie ul. Lazurowej - zmiany tras linii E-5, 105, 112, 743, N42, N45, ztm.waw.pl (archiwum), 19.02.2016 [dostęp: 08.03.2016]
  2. Zmiany w komunikacji w rejonie Woli i Bemowa w związku z budową zachodniego odcinka II linii metra, ztm.waw.pl (archiwum), 24.11.2016 [dostęp: 28.11.2016]

Linki zewnętrzne