Zabytek.png
nr w rej.
A-663

Sierakowskiego 7

Detal fasady

Dom Akademicki Studentów Żydów powstał przy ulicy Sierakowskiego 7 w latach 1924-1926 dla stowarzyszenia Auxilium Academicum Judaicum według projektu Henryka Stifelmana. Dom zamieszkiwali studenci pochodzenia żydowskiego studiujący na warszawskich uczelniach. Zewnętrzna elewacja i elementy dekoracyjne wykonano w nawiązaniu do polskiego renesansu, dominującymi elementami stały się dwa ryzality zwieńczone attykami.

Widok budynku od strony ulicy Okrzei

Jak na owe czasy dom był nowocześnie wyposażony, mieścił w swoich wnętrzach m.in. salę gimnastyczną, czytelnię, bibliotekę, pokoje do gier rozrywkowych, pokoje do przyjmowania odwiedzin, izbę chorych z gabinetem lekarskim, łazienki, fryzjernię, ciemnię fotograficzną, salę odczytową, klub, pracownię radiową, sale do nauki, kreśleń, czy rysunków, pomieszczenia magazynowe do przechowywania walizek, kufrów i oddzielone od części ogólnej pokoje mieszkalne dla studentów, w znacznej większości 2-osobowe, z umywalkami, natryskami i toaletami. Do pomieszczeń tych wchodziło się czterema klatkami schodowymi. Terakota na korytarzach i w pomieszczeniach sanitarnych, klepka dębowa w pozostałych dopełniały wysoką klasę budynku.

W czasie II wojny światowej mieścił się tu Szpital Praski. Po 1945 roku mieściła się tu katownia i więzienie NKWD i UB. Obecnie budynek pełni funkcję hotelu policyjnego.

Najbardziej znanym mieszkańcem domu akademickiego był Menachem Begin, wówczas student prawa na Uniwersytecie Warszawskim, po latach premier Izraela i laureat pokojowej Nagrody Nobla w 1978 roku.