Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Zabytek.png
nr w rej.
639/19

Kaplica Potockich

Brama wejściwa

Kamień pamiątkowy obok bramy

Cmentarz Wilanowski, również Cmentarz w Wilanowie – rzymskokatolicki cmentarz parafialny położony w Wilanowie, u zbiegu ul. Wiertniczej z al. Wilanowską.

Historia

Cmentarz w Wilanowie został założony w polu w 1816 roku z inicjatywy Aleksandry z Lubomirskich Potockiej, żony Stanisława Kostki Potockiego. Miał charakter typowo wiejskiego, początkowo był kształtu kołowego, był otoczony drewnianym, ażurowym płotem, a z pałacu prowadziła do niego aleja wysadzana lipami. Z założenia na wewnętrznej części cmentarza mieli być chowani mieszkańcy pałacu w Wilanowie, a w zewnętrznej mieszkańcy okolicznych wsi.

W latach 1823-1826 w centralnej części Chrystian Piotr Aigner wzniósł neogotycką kapliczkę dla Stanisława Kostki Potockiego i jego brata, Ignacego Potockiego – nad wejściem została umieszczona tablica objaśniająca intencje fundatorki: Aleksandra z książąt Lubomirskich Stanisława Potocka Nieodżałowanemu Mężowi, sobie i Swoim. W 1867 roku ich szczątki zostały przeniesione do kościoła św. Anny.

W 1860 roku Henryk Marconi powiększył cmentarz nadając mu kształt krzyża greckiego, kolejnego powiększenia dokonano w latach 1877-1878, nadano mu wówczas kształt kwadratu z zaokrąglonymi rogami. W czasie II wojny światowej nekropolia zapełniła się mogiłami powstańców, a po wojnie także ofiar Służby Bezpieczeństwa.

W latach 1948-1953 cmentarz uporządkowano według projektu Gerarda Ciołka. Od 1973 roku jest zabytkiem. W 1997 roku cmentarz został odnowiony. Dziś ma 2,5 hektara.

Charakterystyka

Na cmentarz wchodzi się główną bramą od strony ulicy Przyczółkowej, która jest dziełem Henryka Marconiego. Obok bramy znajduje się kamień upamiętniający przebicie się oddziałów powstańczych do Wilanowa – odsłonięto go 27 września 1998 roku.

Na prawo od wejścia mieści się zespół grobów poległych w walce z hitlerowskim okupantem, wśród nich spoczywała także Krystyna Krahelska, zanim nie została przeniesiona na stary cmentarz parafii św. Katarzyny na Służewie.

Pośrodku znajduje się kaplica grobowa Potockich, wzniesiona w latach 1823-1826 w stylu neogotyckim według projektu Chrystiana Piotra Aignera – w jej podziemiach początkowo pochowano Stanisława Kostkę Potockiego i Ignacego Potockiego, ale w 1867 roku przeniesiono ich do kościoła św. Anny, wobec czego tutaj ostatecznie pochowani są Radziwiłłowie.

Wewnątrz, pomiędzy klasycystycznymi nagrobkami, znalazł się neogotycki ołtarz z obrazem św. Stanisława Kostki, a całość ozdobiona została malowidłami Tytusa Byczkowskiego.

Zarząd cmentarza mieści się przy ul. Biedronki 1a.

Pochowani na cmentarzu

Na cmentarzu pochowani są:

  • Tomasz Brandyk (1951-2009) – profesor SGGW
  • Marian Mikołaj Cimoszewicz (1917-2001) – ojciec Włodzimierza Cimoszewicza
  • Janusz Franciszek Radziwiłł (1880-1967) – książę, polityk, senator
  • Ireneusz Sekuła (1943-2000) – polityk
  • Jerzy Szmajdziński (1952-2010) – polityk
  • Bogdan Tyszkiewicz (1954-2005) – działacz sportowy i samorządowy
  • Jan Wejchert (1950-2009) – przedsiębiorca
  • Roman Wilhelmi (1936-1991) – aktor
  • Przemysław Gintrowski (1951-2012) – muzyk, kompozytor

Na cmentarzu znajduje się także grób rodzinny Branickich.

Linki zewnętrzne

Advertisement