Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy wieżowca. Zobacz też: Ulica Chmielna.

Chmielna 89 (inne nazwy: Kulczyk Tower, Chmielna Development, Chmielna Development Tower) – projektowany wieżowiec, mający powstać w dzielnicy Wola, przy ulicach Chmielnej i Miedzianej. Ma mieć 79 metrów wysokości, choć pierwotne plany zakładały budowę 282-metrowego wieżowca. Ma zostać przeznaczony na apartamenty i hotel. Inwestorem jest firma Kulczyk Holding. Całkowita powierzchnia tego budynku wynosić około 40 000 m2.

Pierwotne plany zakładały budowę wieżowca o wysokości 282 m (260 m do dachu). Gdyby powstał, byłby jednym z najwyższych wieżowców w Warszawie i Europie. Całkowita powierzchnia tego budynku miała wynieść 109 600 m2. Budynek miał mieć nietypową bryłę. Przewidywane było wybudowanie go na planie równoległoboku, który powtarzałby się w kolejnych lustrzanych odbiciach co 15 pięter. Pomiędzy nimi bryła budynku miałaby "przekręcać się", łącząc ze sobą wszystkie równoległoboczne przekroje. Z boku budynek sprawiałby wrażenie złożonego z trójkątnych płaszczyzn. Całość miała zwieńczyć 22-metrowa iglica.

Taka wysokość wieżowca kłóciła się z planem zagospodarowania przestrzennego dla Alej Jerozolimskich, gdzie dopuszczono maksymalną wysokość 27 metrów. Ostatecznie jednak, z powodu kryzysu, inwestor, firma Kulczyk Holding, złożyła wniosek o pozwolenie na budowę jedynie 130-metrowego biurowca. Jak tłumaczyli przedstawiciele inwestora, firma nie rezygnuje z budowy 282-metrowego wieżowca, chce mieć jednak w toku procedurę budowę niższego biurowca na wypadek, gdyby nie było zgody na budowę większego budynku[1]. Możliwość budowy wyższego wieżowca pojawiła się w sierpniu 2011 roku, gdy Polska Agencja Żeglugi Powietrznej zapowiedziała, że taka wysokość budynku nie będzie mieć wpływu na bezpieczeństwo lądowania na lotnisku na Okęciu[2].

Ostatecznie w grudniu 2014 roku zaprezentowany został nowy projekt biurowca, który miałby jedynie 80 metrów wysokości, a w środku znalazłoby się 23,7 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni biurowej, 995 metrów kwadratowych powierzchni handlowo-usługowej oraz dwupoziomowa hala garażowa na 114 miejsc[3].

Obecnie projekt jest zawieszony.

Przypisy

Linki zewnętrzne