Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Chevrolet EFD 183 FS na linii L, o nr tab. 101 (w oddali ten sam model o nr tab. 120) (1938 lub 1939 rok)

Chevrolet EFD 183 FS - model autobusu miejskiego eksploatowanego przez Wydział Ruchu Autobusowego przy Tramwajach Warszawskich (w latach 1938-1941, z przerwami) i Miejskie Zakłady Komunikacyjne (w latach 1941-1949, z przerwami).

Historia

Plany i budowa

W 1937 Tramwaje i Autobusy m.st. Warszawy ogłosiły w Monitorze Polskim przetarg na dostawę i zamontowanie autobusów na podwoziach. Wybrano model Chevrolet EFD 183 FS. Podwozie montowano w zakładach Lilpopa, a stalowe nadwozia wykonywano w Zakładach Przemysłowych Bielany. Pomimo mniejszej pojemności niż inne konstrukcje, był bardziej zwrotny, co było zaletą na zatłoczonych już w końcu lat 30. ulicach Warszawy.

Uruchomienie

Pierwsze cztery autobusy uruchomiono 7 sierpnia 1938 roku. Do lutego 1939 roku sprowadzono już 60 pojazdów tego typu, co umożliwiło na uruchomienie nowych linii.

Kolejny przetarg i wojna

W kwietniu i lipcu 1939 roku ogłoszono przetargi na kolejne dostawy tego modelu autobusu, które miały nadejść pod koniec tego samego roku do nowej Zajezdni Inflanckiej. Dostawy przerwała druga wojna światowa. Istnieje prawdopodobieństwo, że pierwsze wozy z nowych dostaw zostały skierowane do służby w wojsku.

Po wojnie

Z tak dużej liczby Chevroletów przetrwały 3 sztuki (o ówczesnych nr tab. 112, 113, 132), będące w fatalnym stanie. Wozy wyremontowano, a następnie skierowano do obsługi miasta. Ich żywot zakończył się prawdopodobnie w 1949 roku.

Ciekawostki

  • Drzwi autobusu były otwierane oburącz przez pasażerów.

Dane Techniczne

  • ilość miejsc: 26+7

Advertisement