Centrum Praskie Koneser

Centrum Praskie Koneser – kompleks obiektów mieszkalnych, biurowych i kulturalno-rozrywkowych realizowany na terenie dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser". Całość usytuowana jest między ulicami: Ząbkowską, Nieporęcką, Białostocką i Markowską[1].

Opis ogólny

Centrum Praskie Koneser

Autorem projektu Centrum Praskie Koneser są pracownie architektoniczne: Juvenes Projekt, Are i Bulanda & Mucha Architekci, a za realizację odpowiada BBI Development NFI SA[2][3]. Centrum Praskie Koneser jest efektem popularnego w trendach europejskiej architektury połączenia przestrzeni postindustrialnej z żywą tkanką miejską. Nowo powstałe budynki zostaną harmonijnie wkomponowane w przestrzeń zrewitalizowanych obiektów fabrycznych. Zakończenie inwestycji planowane jest w 2016 roku, a jej wartość szacuje się wstępnie na 460 mln zł[4][5].

Historia

Warszawska Wytwórnia Wódek "Koneser" (początkowo Fabryka Oczyszczania Spirytusu) powstała w 1897 roku z inicjatywy polsko-rosyjskiego Warszawskiego Towarzystwa Oczyszczania i Sprzedaży Spirytusu. Na obszarze wytwórni poza budynkami przemysłowymi znalazły się również magazyny, warsztaty, a także obiekty mieszkalne i szkoła. Fabryka należała do grupy najbardziej zaawansowanych technologicznie warszawskich zakładów produkcyjnych tamtych czasów. Lata świetności Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" (tzw. Monopolu) przypadły na dwudziestolecie międzywojenne. Wówczas w fabryce zatrudnionych było ponad 400 osób, a jej możliwości produkcyjne osiągnęły ćwierć miliona butelek trunku na dobę. W latach dwudziestych XX wieku Monopol tworzył powszechnie rozpoznawalne do dziś na rynku spirytusowym marki wódek: Wyborową, Luksusową, Żubrówkę, Żytniówkę oraz Siwuchę. Rozwój zakładu przerwał wybuch II wojny światowej, w wyniku którego znacząco ograniczono, a później zatrzymano proces produkcyjny[6]. Po przejściu koniecznej rewitalizacji po II Wojnie Światowej produkcja została wznowiona pod koniec lat 40-stych i trwała nieprzerwanie aż do minionej dekady, kiedy to pogarszająca się sytuacja przedsiębiorstwa doprowadza do zakończenia produkcji i likwidacji fabryki[7]. Wraz z przejęciem terenu fabryki przez BBI Development powstała idea Centrum Praskiego Koneser[8].

Plany rozbudowy

Centrum Praskie Koneser

Centrum Praskie Koneser jest nietypową na warszawską skalę inwestycją realizowaną przez BBI Development, obejmującą rewitalizację i adaptację postindustrialnych budynków Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" (Kordegardy, Rektyfikacji, Filtracji i Magazynów Spirytusu), w tym wykorzystanie autentycznych elementów fabrycznej architektury, oraz budowę nowoczesnych obiektów wypełniających pozostałą przestrzeń zabytkowej fabryki[9][10][11]. Wewnątrz zamkniętego kompleksu znajdą się typowe dla współczesnej przestrzeni miejskiej obiekty: mieszkania, budynki biurowe, galerie, pasaż handlowy renomowanych marek, restauracje i kawiarnie. Kompleks posiadać będzie także własny parking podziemny i system monitoringu[12][13].

Mieszkania

Główne obiekty mieszkaniowe Konesera zlokalizowane zostaną wzdłuż ulic Białostockiej i Nieporęckiej. Utrzymane będą w stylu soft-loftów, czyli budynków z rozbudowaną przestrzenią wspólną, inspirowanych architekturą industrialną. Obiekt Mennicy Państwowej zaadaptowany zostanie na lofty, w których wnętrzu znajdą się liczne oryginalne elementy pochodzące z historycznego budynku[14].

Handel i usługi

Na potrzeby przestrzeni handlowej Centrum Praskiego Koneser zaadaptowany zostanie historyczny budynek Magazynów Spirytusu. Dodatkowo do dyspozycji usługodawców przekazana będzie powierzchnia w nowych obiektach. Na terenie dawnej Warszawskiej Wytwórni Wódek "Koneser" powstanie kompilacja najlepszych marek, kameralnych butików, eleganckich salonów mody, a także liczne restauracje i kawiarnie[15].

Biura

Projekt budowy zakłada stworzenie 22 000 m2 biur w klasie A i B+. Obecnie na przestrzeń biurową zaadaptowany jest już historyczny budynek Kordegardy[16].

Stan aktualny inwestycji

Jako pierwsze z budynków kompleksu fabrycznego remont przeszły Kordegarda i budynek administracji. Projekt rewitalizacji obiektów został przygotowany przez firmę Juvenes Projekt. Z dużą dokładnością odrestaurowano zabytkowe elewacje, przywracając im brakujące detale. Wymieniono także dachy i stropy oraz odtworzono historyczne skrzynkowe okna. Na parterze pozostawiono także fragmenty oryginalnej posadzki[17].

Przypisy