Centrum LIM
adres: Aleje Jerozolimskie 65/79
Śródmieście
Hotel Mariott, Intraco II.JPG
Centrum LIM i Oxford Tower (z tyłu)
Całkowita wysokość: 170,0 m
Wysokość do dachu: 140,0 m
Liczba kondygnacji
nadziemnych:
42
Rozpoczęcie budowy: 1980
Ukończenie budowy: 1989
Projektant: Jerzy Skrzypczak, Andrzej Bielobradek, Krzysztof Stefański

Centrum LIM (LIM Center, popularnie: budynek Hotelu Marriott) - czwarty pod względem wysokości wieżowiec Warszawy, położony w Śródmieściu, w Alejach Jerozolimskich 65/79. Zbudowany wg projektu Jerzego Skrzypczaka, Andrzeja Bielobradka i Krzysztofa Stefańskiego, otwarty w 1989 roku. Mieści się w nim pięciogwiazdkowy Hotel Marriott.

Wieżowiec należy do spółki LIM Joint Venture, utworzonej w 1987 r. przez PLL LOT, ILBAU GmbH i Marriott International. Wybudowany został w stylu międzynarodowym, ma szklaną elewację przerwaną dwoma ciemnymi pasami, które osłaniają kondygnacje techniczne i oddzielają od siebie części biurową i hotelową budynku. Białe krawędzie elewacji budynku iluminowane są nocą jasnym, białym światłem. Budynek ma wysokość 140 metrów do dachu, wyżej wznosi się jego 30-metrowa antena.

Najwyższą podziemną oraz najniższą naziemną kondygnację budynku zajmuje galeria handlowa z 44 ekskluzywnymi sklepami, kawiarniami i restauracjami, a także kasami LOT. Następne kondygnacje aż do 20. piętra zajmują biura, wyżej mieści się Hotel Marriott. Na ostatnim piętrze hotelu znajduje się "apartament prezydencki" - jeden z najbardziej luksusowych pokoi hotelowych w Warszawie.

Ciekawostki

  • W 1998 roku Alain Robert, francuz słynący z brawurowych wspinaczek na wieżowce, zwany też człowiekiem-pająkiem, wspiął się bez zabezpieczenia i pozwolenia na szczyt Centrum LIM. Zajęło mu to 17 minut, a jedyną karą, jaka go za to spotkała, było upomnienie. Jego wyczyn powtórzyli jeszcze w 1999 roku Polak Dawid Kaszlikowski, a 22 kwietnia 2009 Bartłomiej O.

Galeria

Linki zewnętrzne

Wieżowce Warszawy
W kolejności od najwyższego do najniższego, uwzględniono wszystkie budynki liczące co najmniej 90 metrów:
Pałac Kultury i NaukiWarsaw Trade TowerRondo 1Centrum LIM (Hotel Mariott)Warszawskie Centrum FinansoweInterContinentalCosmopolitanChałubińskiego 8IntracoSpektrum TowerŁucka CityBłękitny WieżowiecMillennium PlazaCentral TowerNovotelBabka TowerZłote TarasyPZU TowerIlmetHotel HiltonNorth GateThe Westin WarsawJM TowerING Tower