FANDOM

Disambig
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: C (strona ujednoznaczniająca).
Autobus C (Noc Muzeów 2010)

Autobus Solaris Urbino 8,6 na muzealnej linii C na pl. Bankowym

C – zlikwidowana 1 października 1993 linia autobusowa pospieszna. Kursowała nieprzerwanie od 1958 roku, po liczącej około 26 kilometrów trasie, łącząc Szczęśliwice z Falenicą.

HistoriaEdytuj

PrzedwojennaEdytuj

Uruchomiona 24 listopada 1929 roku linia C miała za zadanie wspierać tramwaje kursujące między Muranowem a Śródmieściem. Jej trasa wiodła z placu Muranowskiego przez Nalewki, place Bankowy, Żelaznej Bramy i Grzybowski, ulicę Wielką do Dworca Głównego. 11 października 1938 roku jej trasę wydłużono na północ do Dworca Gdańskiego, natomiast na starą trasę skierowano linię okresową C-kreślone. Obydwie linie zlikwidowano 6 września 1939 roku, w związku z wybuchem II wojny światowej.

PowojennaEdytuj

12 lutego 1946 roku linia oznaczona literą C wyruszyła na trasę z Żoliborza do Śródmieścia. Wiodła ona z placu Wilsona przez Mickiewicza, Nalewki, Bohaterów Getta, Bielańską i Wierzbową do placu Piłsudskiego. 9 dni później wydłużono ją ulicami Słowackiego i Marymoncką do AWF na Bielanach. W tym kształcie linia C kursowała do 15 marca 1946, kiedy to zastąpiły ją nowo uruchomione linie: tramwajowa 15 i trolejbusowa C.

W latach 50. i 60. rozpoczęła się era oznaczanych literami linii pospiesznych kursujących prostymi trasami z niewielką liczbą przystanków i na specjalnej taryfie. Pospieszna linia C została uruchomiona 1 marca 1958 roku. Kursowała z krańca Opaczewska ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi, mostem Poniatowskiego, aleją Waszyngtona i ulicą Grochowską do krańca Plac Szembeka, zapewniając szybkie połączenie Ochoty i Grochowa ze Śródmieściem.

Miesiąc po uruchomieniu trasę linii C przedłużono z placu Szembeka ulicami Płowiecką i Widoczną do krańca PKP Wawer, a w marcu 1959 roku ulicą Szpotańskiego do pętli PKP Międzylesie. Następnie trasę wydłużano wzdłuż ul. Patriotów – w 1964 roku do krańca PKP Radość, gdzie zastąpiła linię 402, a w 1965 do Falenicy. Jednocześnie na trasie Opaczewska – PKP Wawer uruchomiono linię wspomagającą C-bis.

W 1968 roku, w związku z likwidacją linii L, trasę C wydłużono w rejon lotniska Okęcie, do krańca Sekundowa. Szybko jednak zastąpiła ją tam linia zwykła 175 i już w 1969 C znów kończyło trasę na Opaczewskiej. W 1974 roku ochocki kraniec linii przeniesiono na Szczęśliwice, a w 1979 – na 10 lat – na pętlę Dickensa. Od 1989 roku linia znów kończyła trasę na Szczęśliwicach i w tym kształcie kursowała do dnia swojej likwidacji w 1993 roku, kiedy to przemianowano ją na linię przyspieszoną 521.

Współcześnie linie kursuje jako muzealna podczas corocznej Nocy Muzeów.

Ostatnia trasaEdytuj

z dnia 31 września 1993 roku

UliceEdytuj

SzczęśliwiceDickensaBiałobrzeska (powrót: BiałobrzeskaOpaczewskaSzczęśliwickaSzczęśliwice) – Bitwy Warszawskiej 1920 rokuGrójeckaAleje Jerozolimskiemost Poniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. WaszyngtonaGrochowskaPłowieckaWidocznaSzpotańskiegoPatriotówBysławskaFalenica

PrzystankiEdytuj

K1 Szczęśliwice
S2 Urbanistów
S Opaczewska
S Bitwy Warszawskiej 1920
S Kino Ochota
S Plac Narutowicza
S Plac Zawiszy
S Dworzec Centralny
S Centrum
S Muzeum Narodowe
S Rondo Waszyngtona
S Grenadierów
S Wiatraczna
S Plac Szembeka
S Żółkiewskiego
S Gocławek
S Płowiecka
S PKP Wawer
Ż Solidna
S PKP Anin
Ż Piechurów
S PKP Międzylesie
Ż Odeska
Ż Montażowa
Ż Pomologiczna
S PKP Radość
S Wielowiejska
Ż Szachowa
Ż PKP Miedzeszyn
Ż Prasowa
S PKP Falenica
K2 Falenica

Linki zewnętrzneEdytuj

Linie autobusowe przyspieszone i pospieszne ZTM

Linie przyspieszone: 500501502503504507509511512514516517518519520521522523525527
Zlikwidowane linie przyspieszone: 483505506508510513515524575
Zlikwidowane linie pospieszne: ABCDEFHJKLMPPowsinRSTU

Linie autobusowe w latach 1929-1949

Linie miejskie: AA-bisBCC-kreśloneDEFF-kreśloneGHH-kreśloneIKLŁMNOPRR-kreśloneSTUVWW-kreśloneWKXYZ
Inne sieci autobusowe: Społeczna Komunikacja AutobusowaWydział Komunikacji Pomocniczej EKD