Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: C (strona ujednoznaczniająca).

Autobus Solaris Urbino 8,6 na muzealnej linii C na pl. Bankowym

Chistoryczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała nieprzerwanie od 1958 roku do 1993 roku po liczącej około 26 kilometrów trasie, łącząc Szczęśliwice z Falenicą.

Historia

Przedwojenna

Uruchomiona 24 listopada 1929 roku linia C miała za zadanie wspierać tramwaje kursujące między Muranowem a Śródmieściem. Jej trasa wiodła z placu Muranowskiego przez Nalewki, place Bankowy, Żelaznej Bramy i Grzybowski, ulicę Wielką do Dworca Głównego. 11 października 1938 roku jej trasę wydłużono na północ do Dworca Gdańskiego, natomiast na starą trasę skierowano linię okresową C-kreślone. Obydwie linie zlikwidowano 6 września 1939 roku, w związku z wybuchem II wojny światowej.

Powojenna

12 lutego 1946 roku linia oznaczona literą C wyruszyła na trasę z Żoliborza do Śródmieścia. Wiodła ona z placu Wilsona przez Mickiewicza, Nalewki, Bohaterów Getta, Bielańską i Wierzbową do placu Piłsudskiego. 9 dni później wydłużono ją ulicami Słowackiego i Marymoncką do AWF na Bielanach. W tym kształcie linia C kursowała do 15 marca 1946, kiedy to zastąpiły ją nowo uruchomione linie: tramwajowa 15 i trolejbusowa C.

W latach 50. i 60. rozpoczęła się era oznaczanych literami linii pospiesznych kursujących prostymi trasami z niewielką liczbą przystanków i na specjalnej taryfie. Pospieszna linia C została uruchomiona 1 marca 1958 roku. Kursowała z krańca Opaczewska ulicą Grójecką, Alejami Jerozolimskimi, mostem Poniatowskiego, aleją Waszyngtona i ulicą Grochowską do krańca Plac Szembeka, zapewniając szybkie połączenie Ochoty i Grochowa ze Śródmieściem.

Miesiąc po uruchomieniu trasę linii C przedłużono z placu Szembeka ulicami Płowiecką i Widoczną do krańca PKP Wawer, a w marcu 1959 roku ulicą Szpotańskiego do pętli PKP Międzylesie. Następnie trasę wydłużano wzdłuż ul. Patriotów – w 1964 roku do krańca PKP Radość, gdzie zastąpiła linię 402, a w 1965 do Falenicy. Jednocześnie na trasie Opaczewska – PKP Wawer uruchomiono linię wspomagającą C-bis.

W 1968 roku, w związku z likwidacją linii L, trasę C wydłużono w rejon lotniska Okęcie, do krańca Sekundowa. Szybko jednak zastąpiła ją tam linia zwykła 175 i już w 1969 C znów kończyło trasę na Opaczewskiej. W 1974 roku ochocki kraniec linii przeniesiono na Szczęśliwice, a w 1979 – na 10 lat – na pętlę Dickensa. Od 1989 roku linia znów kończyła trasę na Szczęśliwicach i w tym kształcie kursowała do dnia swojej likwidacji w 1993 roku, kiedy to przemianowano ją na linię przyspieszoną 521.

Współcześnie linie kursuje jako muzealna podczas corocznej Nocy Muzeów.

Ostatnia trasa

z 30 września 1993 roku

Ulice

SzczęśliwiceDickensaBiałobrzeska (powrót: BiałobrzeskaOpaczewskaSzczęśliwickaSzczęśliwice) – Bitwy Warszawskiej 1920 rokuGrójeckaAleje Jerozolimskiemost Poniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. WaszyngtonaGrochowskaPłowieckaWidocznaSzpotańskiegoPatriotówBysławskaFalenica

Przystanki

K1.gif Szczęśliwice
S2.gif Urbanistów
S.gif Opaczewska
S.gif Bitwy Warszawskiej 1920
S.gif Kino Ochota
S.gif Plac Narutowicza
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Grenadierów
S.gif Wiatraczna
S.gif Plac Szembeka
S.gif Żółkiewskiego
S.gif Gocławek
S.gif Płowiecka
S.gif PKP Wawer
Ż.gif Solidna
S.gif PKP Anin
Ż.gif Piechurów
S.gif PKP Międzylesie
Ż.gif Odeska
Ż.gif Montażowa
Ż.gif Pomologiczna
S.gif PKP Radość
S.gif Wielowiejska
Ż.gif Szachowa
Ż.gif PKP Miedzeszyn
Ż.gif Prasowa
S.gif PKP Falenica
K2.gif Falenica

Linki zewnętrzne