Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: C (strona ujednoznaczniająca).
C BIS Czas jazdy (min):
min – max
x – x
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 5-- minut

C-bis - historyczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała w latach 1965-1982, a jej ostatnia trasa wiodła z Dworca Centralnego do PKP Radość. W swojej historii linię obsługiwała zajezdnia autobusowa Inflancka.

Historia

Linia autobusowa „C-bis” po raz pierwszy została uruchomiona 29 sierpnia 1965 roku, początkowo na trasie: Opaczewska - PKP Wawer, jako pomocnicza dla linii „C”, która została wydłużona do Falenicy.

Tego samego roku, 17 listopada, w związku z zakończeniem przebudowy i otwarciem dla ruchu jezdni północnej Alej Jerozolimskich między placem Zawiszy i aleją Jana Pawła II, zakończono objazd, a trasę przeprowadzono prosto przez Aleje Jerozolimskie. Taka trasa pozostała niezmieniona przez 5 dni, kiedy to wydłużono trasę z krańca PKP Wawer do pętli PKP Radość.

15 czerwca 1966 przeniesiono przystanek krańcowy Opaczewska w rejon skrzyżowania ul. Opaczewskiej i ul. Orzeszkowej, zmieniając jego nazwę na „Orzeszkowej”.

12 października wprowadzono objazd na trasie w związku z rozpoczęciem budowy, będącej częścią projektu tzw. Ściany Wschodniej Śródmieścia.

6 stycznia 1970 roku, w związku z oddaniem do ruchu drugiej jezdni ul. Grójeckiej i wynikającej z tego zmiany organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Opaczewskiej i Grójeckiej, zakończono objazd, a trasę poprowadzono prosto przez ulicę Bitwy Warszawskiej 1920 i ul. Białobrzeską. Tego samego roku w związku z zakończeniem ww. budowy ronda Dmowskiego, zakończono objazd, przywracając trasę przez Aleje Jerozolimskie.

W listopadzie 1973 roku wprowadzono dwa objazdy dot. skrzyżowania Aleje Jerozolimskie/ul. Jana Pawła II/ul. Chałubińskiego, związane z drugim i trzecim etapem remontu. Tego samego miesiąca skrócono trasę z krańca Orzeszkowej do pętli Dworzec Centralny (zlokalizowanego na południowej jezdni PKiN), w celu zachowania częstotliwości kursowania na podstawowym odcinku trasy linii, zachwianej po wprowadzeniu objazdów budowy Dworca Centralnego.

8 grudnia 1975 roku, kiedy to oddano do użytku Dworzec Centralny, kraniec przeniesiono na poziom -1 dworca. Taką trasę (dotychczas objazdową) uznano jako stałą.

Kolejna zmiana nastąpiła 5 stycznia 1979 roku, kiedy to decyzją Prezydenta m.st. Warszawy linie pospieszne do odwołania zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie, co było spowodowane narastającymi opadami śniegu i ciągłymi awariami autobusowymi. Charakter linii pośpiesznych przywrócono już 12 stycznia. Taka sytuacja powtórzyła się 26 stycznia, a kolejną taką decyzję odwołano już 6 lutego tego samego roku.

Likwidacja linii nastąpiła 1 października 1982 roku, kiedy to skierowano tabor linii do obsługi linii „C” i innych linii szczytowych kursujących przede wszystkim do nowych osiedli mieszkaniowych.

Ostatnia trasa

z 31 września 1982 roku

Ulice

Dworzec CentralnyEmilii PlaterAleje JerozolimskiePoniatowskiegoal. Poniatowskiegoal. WaszyngtonaGrochowskaPłowieckaBłękitnaWidoczna (powrót: WidocznaPłowiecka) – SzpotańskiegoPanny WodnejPKP Radość

Przystanki

K1.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Grenadierów
S.gif Wiatraczna
S.gif Plac Szembeka
S.gif Gocławek
S.gif Marsa
Ż.gif Edisona
S.gif Trakt Lubelski
S.gif PKP Wawer
Ż.gif Solidna
S.gif PKP Anin
S.gif PKP Międzylesie
Ż.gif Borków
S.gif Montażowa
Ż.gif Pomologiczna
K2.gif PKP Radość

Linki zewnętrzne

Advertisement