Budynki osiedla Bemowo II przy ul. Bołtucia (2020)

Obszar osiedla Bemowo II na zdjęciu lotniczym (2005)

Bemowo II – osiedle położone w rejonie MSI Bemowo-Lotnisko na Bemowie.

Historia

Pierwotnie obszar osiedla Bemowo II był częścią lotniska Warszawa-Babice. Znajdowała się na nim jedna z ważniejszych dróg kołowania, wzdłuż której później wytyczono ul. Szadkowskiego.

Budowa bloków osiedla została zrealizowana wg projektu Jerzego Gronczewskiego przez Kombinat Budownictwa Miejskiego „Północ”[1]. Nazwy większości ulic osiedla nadano 22 lutego 1980[2].

W latach 1982-1996 przy ówczesnej ul. Szareckiego 7 (obecnie: Markiewicza 1) stała kaplica. 9 grudnia 1996 oddano do użytku murowany kościół, który stał się siedzibą parafii pw. Matki Bożej Królowej Aniołów[3].

W latach 80. XX wieku na części dawnego pasa startowego lotniska Warszawa-Babice funkcjonowała giełda samochodowa. Zlikwidowano ją we wczesnych latach 90., a na jej części w 1991 do użytku oddano Targowisko Bemowo, które funkcjonuje na dawnych płytach pasa startowego do dziś[4].

W październiku 1995 oddano do użytku Szkołę Podstawową nr 321 przy ul. Szadkowskiego 4[1].

We wczesnych latach XXI wieku do użytku oddano bloki położone wzdłuż targowiska i przylegające do nich obiekty usługowe.

Opis

Na osiedle Bemowo II składają się ulice: Szadkowskiego, Bołtucia, Szareckiego, Lencewicza, Czerwonych Maków, Orlich Gniazd oraz Markiewicza.

Granice osiedla wyznaczają: od północy i wschodu – ul. Wrocławska, od południa – ul. Radiowa, od zachodu – ul. Powstańców Śląskich.

Przypisy

  1. 1,0 1,1 Tablica informacyjna o historii osiedli Bemowo I i Bemowo II wykonana przez Spółdzielnię Mieszkaniową Wola umieszczona na ogrodzeniu przy ul. Gołuchowskiej.
  2. Uchwała nr 60 Rady Narodowej Miasta Stołecznego Warszawy z dnia 22 lutego 1980 r. w sprawie nadania nazw ulicom, Dziennik Urzędowy Rady Narodowej m.st. Warszawy, Warszawa, dnia 29 czerwca 1980 r., nr 8, poz. 6, s. 2.
  3. Kamiński R. Ćwierć wieku na Bemowie. Marki: Wydawnictwo Michalineum, 2007. s. 14-16.
  4. "Bazarek jak Bangladesz". Czas na zmiany? „Tu Bemowo”, 25 marca 2019 [data dostępu: 19 czerwca 2020]