Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy tramwaju. Zobacz też: B (strona ujednoznaczniająca).

Btramwaj eksploatowany w Warszawie w latach 19141953, jednocześnie drugi model tramwaju elektrycznego eksploatowany w Warszawie.

Historia

Tramwaj model "B" został zamówiony w 1913 roku w związku z elektryfikacją warszawskich tramwajów i rozbudową sieci tramwajowej, a pierwsze wagony zostały dostarczone w 1914 roku. Do Warszawy przyjechało ich 35 sztuk, które zostały wyprodukowane przez niemieckie przedsiębiorstwo Falkenried w Hamburgu, z zastosowaniem podwozi produkcji firmy Van der Zyper & Charlier i wyposażenia elektrycznego firmy Siemens. Razem z nimi zamówiono u przędsięborstwa Man w Norymberdze 15 doczep typu P-6. Wagony oznaczone w 1929 roku typem B, otrzymały numery taborowe od 205 do 240 (doczepy otrzymały oznaczenie typu P-6 i numery taborowe od 1065 do 1080. Wagon typu B posłużył później jako wzór dla wagonu typu C.

Zastosowano drewniany szkielet z dębu licowany drewnem szlachetnym, zamontowano jednoszybowe, wąskie okna, dach typu latarniowego z bocznymi okienkami oraz pojedyncze, przesuwne drzwi do pomostu, w części przeszklone. Wagon był dwukierunkowy, maszyneria do obsługi tramwaju fabrycznie znajdowała się z obu stron. Wiele wagonów uległo zniszczeniu II wojny światowej, gdzie były używane do budowy barykad. Spośród posiadanych 35 sztuk przed II wojną światową, odbudowano i uruchomiono jedynie 4 jednostki o numerach taborowych 210, 215, 221 oraz 228. Wspomniane wagony nie kursowały po Warszawie zbyt długo - w 1949 roku wycofano wozy o numerach 215, 221, 228 - dwa pierwsze skasowano, zaś wóz nr 228 przerobiono na doczepę o nr 1044. Ostatnim kursującym wagonem typu B był wóz o nr tab 210, którego wycofano z ruchu w 1953 roku. W między czasie sukcesywnie przebudowywano 12 przyczep P-6 na doczepy towarowe. Jedną z tych przyczep był składak o podwoziu typu B i pudła wagonu typu A (obecnie o nr tab 2315) - ta przyczepa jako jedyna dotrwała do naszych czasów. Planowany jest gruntowny remont części jezdnej, zaś nadwozie ma zostać odbudowane.

Dane techniczne

Długość wagonu tramwajowego wynosi 11800 mm, szerokość 2200 mm, a wysokość (bez odbieraka) 3425 mm, a pojemność 50 osób – 24 miejsca siedzące oraz 26 miejsc stojących.

Linki zewnętrzne

Advertisement