Autotram

Autotram – autobus (o napędzie spalinowym) zaadaptowany do jazdy po torach tramwajowych. Ten środek transportu jest zwykle uruchamiany doraźnie, gdy niemożliwa jest eksploatacja normalnych tramwajów ani autobusów.

W Warszawie autotram został uruchomiony tylko jeden raz, na nowo wybudowanym torowisku tramwajowym na Nowe Bródno wzdłuż Odrowąża i Białołęckiej. Torowisko było zasadniczo gotowe pod koniec 1923 roku, ale z powodu opóźnienia elektryfikacji odcinka i wciąż trwających prac wokół wiaduktu kolejowego w ciągu linii obwodowej (dzisiejsze rondo Żaba) nie było możliwe uruchomienie na nim ruchu tramwajowego. Co prawda trasa ta od 1920 roku była obsługiwana autobusami linii 1, lecz autobusy w tym czasie były już krańcowo wyeksploatowane i obawiano się, że ich dalsza eksploatacja na gruntowej, wyboistej drodze doprowadzi do poważnego wypadku.

Na autotram zaadaptowano dwa autobusy typu Benz-Gaggenau. Założono koła typu tramwajowego z obręczami, zablokowano zwrotnice przednich osi, pojazdy sczepiono tyłami, dzięki czemu powstał pojazd szynowy dwukierunkowy. Autobus przedni holował tylny (który jechał na luzie, z wyłączonym silnikiem), na przystanku krańcowym następowała zmiana kabiny. Autotramy rozpoczęły kursowanie 6 grudnia 1923 roku (wg innych źródeł – na początku 1924 roku).

Dzięki temu rozwiązaniu podróż była znacznie bardziej komfortowa, a same autobusy osiągały większe prędkości i były mniej awaryjne.

Pod koniec września 1924 roku ukończono prace przy sieci trakcyjnej, 28 września 1924 roku o godzinie 12.35 na trasę wyjechał pierwszy tramwaj linii 21, kończąc tym samym kursowanie autotramu.

Źródła