Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy krytyka. Zobacz też: Andrzej Tadeusz Kijowski.

Andrzej Kijowski (ur. 29 listopada 1928 r. w Krakowie, zm. 29 czerwca 1985 r. w Warszawie), polski krytyk literacki, eseista, prozaik i scenarzysta. Ojciec Andrzeja Tadeusza Kijowskiego. Felietonista m.in. Przeglądu Kulturalnego i Tygodnika Powszechnego. Wieloletni redaktor miesięcznika "Twórczość", gdzie publikował słynne Kroniki Dedala. Autor rezolucji pisarzy polskich przeciwko cenzurze przyjętej 29 lutego 1968 r. po zdjęciu dejmkowskich Dziadów. W latach 1966 - 1968 kierownik literacki Teatru Dramatycznego m. st. Warszawy. Usunięty po wydarzeniach marcowych. Jeden z twórców Polskiego Porozumienia Niepodległościowego. W sezonie 1981 dyrektor Teatru im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Złożył rezygnację w związku z wprowadzeniem stanu wojennego, w lutym 1982 r. po opuszczeniu Jaworza, gdzie był internowany. Pochowany został na Starych Powązkach.

Od 1985 r. przyznawana jest w dziedzinie literatury Nagroda im. Andrzeja Kijowskiego.

Twórczość

Autor m.in. opowiadań Oskarżony, Pseudonimy, Szyfry, Dyrygent, zbiorów krytycznych Miniatury krytyczne, Szósta Dekada, tomu Listopadowy wieczór, traktującego o dekadzie przedpowstaniowej - o czasach bezpośrednio poprzedzających wybuch powstania listopadowego.

Scenarzysta filmowy - m.in. filmów Szyfry Hasa, Wesele i Dyrygent Wajdy, Z Dalekiego Kraju Zanussiego,

Linki zewnętrzne