Aleja Wilanowska – aleja biegnąca w relacji wschód-zachód przez południowy Mokotów oraz Wilanów od Przyczółkowej do Wołoskiej, o łącznej długości około 5,9 kilometra.

Historia

Droga ta, wiodąca z terenów Szop Polskich i Potoku do Wilanowa została włączona w granice Warszawy w październiku 1938 roku, lecz zapewne istniała dużo wcześniej. W tym czasie istniał jedynie odcinek od ul. Puławskiej do dzisiejszej Przyczółkowej, krzyżując się nad przedpolu pałacu wilanowskiego. W latach 1938-1941 odcinek biegnący na terenie ówczesnej gminy Wilanów nazywał się aleja Królewska. Pierwszą linią autobusową, która pojechała aleją Wilanowską, była linia R-kreślone z pętli Wilanowska na Ursynów SGGW-AR, zamieniona potem w 104. Pozostała część drogi wraz z Wilanowem została włączona w granice miasta w 1951 roku.

Później nazwę aleja Wilanowska oprócz pierwotnej części drogi nosił też krótki odcinek między Puławską a Wielicką, która dziś nie dochodzi już do alei Wilanowskiej. Skrzyżowanie to zniknęło w latach 70. XX wieku, ponieważ w latach 80. XX wieku wybudowano ostatni odcinek alei od Puławskiej do al. Lotników, w tym samym okresie poszerzono też odcinek alei między al. Sikorskiego a Puławską. Wcześniej, bo w latach 70. XX wieku poszerzono też odcinek od Sobieskiego do Przyczółkowej. Kolejny odcinek, między Sobieskiego a al. Sikorskiego, został poszerzony do dwóch jezdni w latach 2008-2010, w tym przypadku prace przedłużyły się o kilka miesięcy, a nowy odcinek ostatecznie oddano do użytku 17 lipca 2010 roku.

Przebieg

Aleja Wilanowska (rejon ul. Królowej Marysieński)

Aleja Wilanowska (rejon al. Lotników)

Żółta Karczma (nr 204)

Aleja rozpoczyna swój przebieg w Wilanowie od skrzyżowania z ulicą Przyczółkową jako przedłużenie ul. Cendrowskiego. Dokładny przebieg alei prezentuje się następująco:
1-2.gif ul. Cendrowskiego
2x2B.gif ul. Wiertnicza / ul. Przyczółkowa«
2x1LN.gif ul. Kieślowskiego
2x1P.gif ul. Kosiarzy
2x2B.gif ul. Sobieskiego / al. Rzeczypospolitej
2x1L.gif ul. Patkowskiego
2x1LN.gif ul. Sałatkowa
2x1P.gif ul. Karczocha
2x1LN.gif ul. Fosa
2x2B.gif al. Sikorskiego / ul. Dolina Służewiecka
2x1LN.gif ul. Łukowa
2x1PN.gif ul. Lubaszki
2x1PN.gif ul. Potoki
2x1L.gif ul. Dominikańska
2x1LN.gif ul. Wróbla
2x1LN.gif ul. Studencka
2x1LN.gif ul. Kurpińskiego
2x1LN.gif ul. Podbipięty
2x2B.gif ul. Bukowińska / ul. Rolna
2x1LN.gif ul. Wernyhory
2x1LN.gif ul. Skrzetuskiego
2x1LN.gif ul. Wołodyjowskiego
WIL.gif al. Niepodległości / ul. Puławska
2-1.gif
1x1B.gif ul. Wita Stwosza
1x1B.gif ul. Modzelewskiego
1x1L.gif al. Lotników
1x1P.gif ul. Rodziny Hiszpańskich
1-2.gif
2x2BR.gif ul. Wołoska / ul. Rzymowskiego
Dalej przedłużeniem Alei Wilanowskiej jest ul. Marynarska. Wzdłuż odcinka od ul. Przyczółkowej do ul. Puławskiej biegnie ścieżka rowerowa.

Obiekty

Willa nr 240

Galeria

Zdjęcia z przebudowy:

Linki zewnętrzne