Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy ulicy na Mokotowie. Zobacz też: ulica Sikorskiego w Wesołej.
aleja gen. Władysława 5-13
Sikorskiego
Sobies6DSC 0963.JPG
Ulica gen. Sikorskiego (2011)
Dzielnica: Mokotów
Okres powstania: lata 70. XX wieku
Długość: 2 400 m

Aleja generała Władysława Sikorskiego (dawniej Stegny) – arteria na Mokotowie, która łączy ul. Sobieskiego z al. Wilanowską.

Ulica stanowi fragment drogi krajowej numer 2.

Historia

<place lat="52.18283380" lon="21.04527500" /> Powstała w latach siedemdziesiątych, wraz z Doliną Służewiecką, i miała zostać fragmentem obwodnicy Warszawy przechodzącą mostem na drugą stronę Wisły[1].

Przebieg

Po drodze przecina ulice: Świętego Bonifacego, Pory, Warneńską i kończy się przy ul. Jana III Sobieskiego, fragmencie Traktu Królewskiego.

Otoczenie

Do ulicy przypisane jest bardzo mało budynków – jedynie sześć[2], reszta ma adresy ulic przecinających arterię lub biegnących równolegle. Na rogu skrzyżowania z ul. Jana III Sobieskiego znajdują się Tor Stegny i tzw. szkieletor (nieukończony hotel bądź biurowiec).

Ulicą odbywa się ruch autobusowy, na całej długości przebiega asfaltowa ścieżka rowerowa.

Patron

31 stycznia 1969 otrzymała nazwę „Stegny” (na odc. od al. Wilanowskiej do ul. Czerniakowskiej)[3].

Swoją obecną nazwę nosi od 5 stycznia 1981[4]. Upamiętnia Władysława Sikorskiego, polskiego polityka, wojskowego, generała Wojska Polskiego, premiera Rządu na Uchodźstwie podczas II wojny światowej, zginął w katastrofie na Gibraltarze w 1943.

Ciekawostki

Przed wcieleniem Rembertowa do Warszawy generała Sikorskiego upamiętniała obecna ul. Arsenalska. W latach czterdziestych XX wieku próbowano zmienić nazwy, na te upamiętniające generała, Alej Jerozolimskich i al. Waszyngtona.

Przypisy