aleja 34-155
Prymasa Tysiąclecia
Aleja Prymasa Tysiaclecia.jpg
al. Prymasa Tysiąclecia
(rejon ul. Czorsztyńskiej)
Dzielnica: Ochota, Wola, Żoliborz
Okres powstania: lata 60. XX wieku
Długość: 4 800 m

Aleja Prymasa Tysiąclecia (dawniej aleja Rewolucji Październikowej, Nowo-Bema) – aleja szybkiego ruchu biegnąca od Alej Jerozolimskich do al. Obrońców Grodna, fragment drogi krajowej nr 7.

Historia

Pierwszy odcinek współczesnej alei powstał w połowie lat 60. XX wieku jako ulica równoległa do ul. Bema, w związku z czym nazwana została roboczo Nowo-Bema. Dnia 4 grudnia 1963 doprowadzono do niej tory tramwajowe, które do 27 września 1964 roku przedłużono wzdłuż ulicy wraz z oddaniem do użytku nowej pętli tramwajowej Osiedle Wolska.

Ulica początkowo biegła jedynie między Kasprzaka a Wolską, wkrótce zyskała nazwę aleja Rewolucji Październikowej. Kolejny odcinek od Alej Jerozolimskich do Górczewskiej otwarto 5 marca 1973 roku, wtedy to pojechały nią pierwsze autobusy linii 184.

Pomimo rozpoczętych na przełomie lat 70. i 80. XX wieku prac nad przebudową i rozbudową alei prace ciągnęły się bardzo długo, czego śladem były stojące przez kilkanaście lat słupy estakady przyszłej trasy nad ulicami Kasprzaka i Wolską oraz prawie gotowy wiadukt nad ulicą Górczewską. W 1990 roku zlikwidowano linię tramwajową, zaś 4 grudnia nadano ulicy współczesną nazwę. Prace wznowiono dopiero w 1997 roku, zaś w 2001 roku oddano trasę do użytku.

W 2011 roku otwarty został węzeł z trasą Powązki-Konotopa, a po nadaniu jej nazwy "al. Obrońców Grodna" ulica utraciła na jej rzecz 700-metrowy odcinek. Wzdłuż całej alei wybudowano także ścieżkę rowerową. Została uznana za najbardziej ruchliwą ulicę Warszawy w 2015 roku, którą przejechało około 39 milionów pasażerów[1].

Przebieg

Aleja rozpoczyna swój bieg od skrzyżowania z Alejami Jerozolimskimi i ul. Bitwy Warszawskiej 1920 roku (jako rondo Zesłańców Syberyjskich), po czym kieruje się na północ przecinając kolejno ulice Parafialną, Kasprzaka (jako rondo Tybetu), Wolską (jako rondo Z. Lubomirskiego), Wieluńską, Górczewską (jako rondo Z. Szczepańskiego "Ziutka"), Czorsztyńską, Obozową i kończy się na węźle z al. Obrońców Grodna.

Otoczenie

Tunel przy Dworcu Zachodnim

Autobus linii 197 w al. Prymasa Tysiąclecia

Istotne obiekty znajdujące się wzdłuż al. Prymasa Tysiąclecia to:

W pobliżu narożnika al. Prymasa Tysiąclecia z Górczewską znajduje się miejsce pamięci – tutaj podczas powstania warszawskiego stracono kilkanaście tysięcy osób. Ponadto u zbiegu alei z Obozową znajduje się kapliczka.

Galeria

Aleja Prymasa Tysiaclecia (4).JPG
Aleja Prymasa Tysiąclecia.JPG
Aleja Prymasa Tysiąclecia 3.JPG
Aleja Prymasa Tysiąclecia 4.JPG
PKP Wola.jpg
Prymasa Tysiąclecia (tunel, kartki).JPG

Przypisy

  1. Wiemy, na których ulicach w Warszawie jest największy ruch. Onet, 2 lutego 2016, dostęp: 4 lutego 2016

Linki zewnętrzne