Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy tramwaju. Zobacz też: A (strona ujednoznaczniająca).

Tramwaj typu A nr 43 podczas Dni Transportu Publicznego 2009

Atramwaj eksploatowany w Warszawie w latach 19081959, jednocześnie pierwszy model tramwaju elektrycznego eksploatowany w Warszawie.

Tramwaj model "A" został zamówiony w 1905 roku w związku z elektryfikacją warszawskich tramwajów, a pierwsze wagony zostały dostarczone w 1906 roku. Do Warszawy przyjechało ich początkowo 180 sztuk, które zostały wyprodukowane przez niemieckie przedsiębiorstwa Man w Norymberdze (50 szt.) i Falkenried w Hamburgu (130 szt.) z zastosowaniem podwozi produkcji firmy Van der Zyper & Charlier i wyposażenia elektrycznego firmy Siemens, między modelami pochodzącymi od obu producentów występowały tylko nieznaczne różnice kosmetyczne. Z czasem dokupiono jeszcze kilka kolejnych egzemplarzy, nieznacznie różniących się od już eksploatowanych wagonów. Wagon typu A posłużył później jako wzór dla wagonu typu C.

Zastosowano drewniany szkielet z dębu licowany drewnem szlachetnym, zamontowano jednoszybowe, wąskie okna, dach typu latarniowego z bocznymi okienkami oraz pojedyncze drzwi do pomostu, w części przeszklone. W drzwiach znalazł się otwór do inkasowania opłaty, gdyż początkowo konduktor nie mógł wchodzić do środka wagonu – podzielonego na dwie klasy, pierwszą z miękkimi ławkami oraz drugą z twardymi. Wagon był dwukierunkowy, maszyneria do obsługi tramwaju fabrycznie znajdowała się z obu stron. Wiele wagonów uległo zniszczeniu II wojny światowej, a zachowane i odrestaurowane kursowały jeszcze do 1959 roku. Zachowany do dziś tramwaj kursował potem na linii turystycznej, potem został odstawiony, zaś w 1996 roku odkryty i odremontowany.

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej posiada ten jeden wagon typu A, który został wyprodukowany w 1908 roku przez zakłady Falkenried, nosi on numer 43 i można go oglądać w czasie Dni Transportu Publicznego, Nocy Muzeów oraz parad specjalnych organizowanych przez Tramwaje Warszawskie i Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej, w przeszłości obsługiwał też „tetkę” i zagrał w filmie Pianista. Nie dopuszcza się nim transportu pasażerów i nie można go spotkać na liniach turystycznych. Jest jedynym wagonem tego typu zachowanym w Polsce.

Długość wagonu tramwajowego wynosi 9700 mm, szerokość 2200 mm, a wysokość (bez odbieraka) 3425 mm, jego masa wynosi 11 500 kg, a pojemność 50 osób – 24 miejsca siedzące oraz 26 miejsc stojących.

Odsyłacze