Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej. Zobacz też: A (strona ujednoznaczniająca).
A
BIS
Czas jazdy (min):
min – max
x – x
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 6-- minut
Poprzednie trasy
— 02.09.1974 – uruchomienie —

A-bis - historyczna linia autobusowa pospieszna, która kursowała w latach 1974-1986, a jej ostatnia trasa wiodła z Kasprowicza na Bokserską. W swojej historii linię obsługiwały zajezdnie: Chełmska, Inflancka i Woronicza.

Historia

Przedwojenna

Linia autobusowa „A-bis” została uruchomiona 1 listopada 1929 roku, w celu wspomagania linii „A”. Kursowała na trasie z Placu Zamkowego przez Senatorską, pl. Teatralny, Wierzbową, pl. Saski, pl. Małachowskiego, Kredytową, Jasną, Zgodę, Bracką, pl. Trzech Krzyży, następnie Mokotowską do Placu Zbawiciela, gdzie linia miała drugi kraniec.

Rok później, 1 kwietnia 1930 roku, przedłużono trasę z pl. Zamkowego, przez Świętojańską aż do Rynku Starego Miasta. Przez następne 6 lat trasa nie ulegała zmianie, z wyjątkiem objazdu związanego z pracami brukarskimi na ul. Miodowej.

25 stycznia 1936 roku, powrócono do pierwotnej trasy, skracając ją do Placu Zamkowego. 10 maja linię zlikwidowano zmieniając jej oznaczenie na „G”.

Powojenna

Linia autobusowa „A-bis” została uruchomiona 17 maja 1974 roku, początkowo na trasie z Huty na Plac Unii Lubelskiej, w celu dalszego rozszerzenia obsługi komunikacyjnej Huty „Warszawa” i osiedli położonych wzdłuż ul. Kasprowicza.

Pierwsza zmiana trasy nastąpiła rok po uruchomieniu linii, 4 maja 1975 roku, kiedy to przeprowadzono korektę na terenie Bielan, prowadząc trasę w obu kierunkach innymi ulicami, dodając do trasy przystanek Andersena. Tego samego roku trasę przedłużono, celem dogodniejszej obsługi osiedli Domaniewska i Służew-Fort, do krańca Bokserska.

29 maja 1978 roku zamieniono krańce z linią pośpieszną stałą „A” w celu poprawy obsługi komunikacyjnej osiedli położonych wzdłuż ul. Kasprowicza, w wyniku czego linia „A-bis” kończyła trasę na krańcu Kasprowicza, a linia „A” dojeżdżała od tego momentu do krańca Huta.

Kolejna zmiana nastąpiła 5 stycznia 1979 roku, kiedy to decyzją Prezydenta m.st. Warszawy linie pospieszne do odwołania zatrzymywały się na wszystkich przystankach na trasie, co było spowodowane narastającymi opadami śniegu i ciągłymi awariami autobusowymi. Charakter linii pośpiesznych przywrócono już 12 stycznia. Taka sytuacja powtórzyła się 26 stycznia, a kolejną taką decyzję odwołano już 6 lutego tego samego roku.

19 grudnia 1980 roku, nastąpiła likwidacja przystanku Plac Inwalidów w kierunku Żoliborza.

17 grudnia 1981 roku, w związku z pierwszym etapem ograniczeń w zakresie liczby przystanków w celu przywrócenia liniom pospiesznym ich pierwotnego charakteru, nastąpiła likwidacja z trasy przystanków: Schroegera, Aleja Zjednoczenia, Plac Inwalidów, Muranów, Świętokrzyska i Królikarnia.

Likwidacja linii nastąpiła 17 maja 1986 roku, kiedy to zmieniono oznaczenie linii na „S” w związku z reogranizacją systemu oznaczania linii komunikacyjnych i eliminacji oznaczeń „bis”.

Ostatnia trasa

z 16 maja 1986 roku

Ulice

KasprowiczaKasprowicza - Oczapowskiegoal. ReymontaŻeromskiego (powrót: PrzybyszewskiegoKasprowicza) – SłowackiegoMarszałkowskaWaryńskiegoNowowiejskaPolnaWaryńskiegoPuławska (powrót: PuławskaMarszałkowska) – OdyńcaKrasickiegoWielickaal. NiepodległościDomaniewskaModzelewskiegoal. LotnikówBełdanOrzyckaGotardaBokserskaBokserska

Przystanki

K1.gif Kasprowicza
S.gif Przybyszewskiego
S.gif Perzyńskiego
S.gif Dworzec PKS Marymont
S.gif Potocka
S.gif Plac Wilsona
S.gif Dworzec Gdański
S.gif Ratusz
S.gif Centrum
S.gif Plac Konstytucji
S.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Dworkowa
S.gif Dworzec PKS Mokotów
S.gif Wielicka
Ż.gif Domaniewska
Ż.gif Smoluchowskiego
S.gif Bełdan
Ż.gif Orzycka
S.gif Jadźwingów
K2.gif Bokserska

Linki zewnętrzne

Advertisement