518 Czas jazdy (min):
min – max
37 – 55
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 10-121520 minut

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 518 na pętli Dworzec Centralny (2016)

Autobus MAN Lion's City G na linii 518 na przystanku Foksal (2009)

Autobus MAN Lion's City G na linii 518 na krańcu Nowodwory (2013)

Autobus MAN Lion's City G na linii 518 na pętli Emilii Plater (2013)

Autobus MAN Lion's City G na linii 518 na ul. Świętokrzyskiej (2015)

Autobus MAN Lion's City G na linii 518 na pl. Krasińskich (2015)

Tablica boczna (06.2014)

518linia autobusowa przyspieszona (rozkład jazdy), która kursuje z Nowodworów na Plac Trzech Krzyży. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Stalowa i zajezdnia autobusowa Woronicza.

Historia

Linię 518 pierwszy raz uruchomiono dnia 18 lipca 1993 roku, w wyniku przekształcenia linii pośpiesznej F w linię przyspieszoną. Kursowała na trasie z Osiedla Górczewska do Międzylesia. W niezmienionym kształcie kursowała do dnia 1 marca 1995 roku, kiedy to przekształcono ją w linię zwykłą 125, na wniosek władz dzielnicy (a ówczesnej gminy) Bemowo.

Drugi raz linię 518 uruchomiono dnia 1 października 2000 roku, na trasie z Tarchomina na Plac Trzech Krzyży, celem stworzenia szybkiego połączenia Tarchomina z ciągiem Traktu Królewskiego. Już dnia 20 stycznia 2001 roku przedłużono ją do krańca przy ul. Książkowej na Nowodworach, a 3 lipca do nowej pętli w tej okolicy.

Później zmiany miały charakter drobny, jak ta z 18 lipca 2002 roku związana z budową stacji metra Dworzec Gdański i skierowaniem jej ulicami Zakroczymską i Konwiktorską. Od 2004 roku linia ta, podobnie jak inne kursujące Krakowskim Przedmieściem, kierowana była objazdami, w związku z zamykaniem tej ulicy w dni świąteczne. Dnia 12 lutego 2007 roku linia "518" została połączona z 503, która przejęła jej połączenie na Nowodwory.

W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku linia została ponownie uruchomiona w wyniku podziału linii 503. Nowa linia "518" przejęła jej północny odcinek i od tamtej pory kursuje na trasie NowodworyEmilii Plater przez most Grota-Roweckiego, pl. Wilsona i Krakowskie Przedmieście.

Od 1 grudnia 2013 roku linię skierowano w kierunku krańca Emilii Plater przez ul. Świderską, zaś po oddaniu do użytku odtworzonych ulic ponad budową centralnego odcinka II linii metra linia 518 dnia 1 października 2014 roku została skierowana od Nowego Światu przez Świętokrzyską.

Po przedłużeniu linii tramwajowej na Nowodwory planowane było przedłużenie linii do krańca Plac Trzech Krzyży i skierowanie jej przez ul. Odkrytą, w celu zastąpienia likwidowanej linii 314. Tak się jednak nie stało i dwie linie zostały na niezmienionych trasach. Dnia 4 listopada 2017 roku, w związku z dostosowaniem skrzyżowania ul. Odkrytej i ul. Hanki Ordonówny do przejazdu autobusami przegubowymi, linię wydłużono do Placu Trzech Krzyży i zlikwidowano linię 314.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 3 listopada 2017 roku

Ulice

Nowodwory - Światowida - Hanki Ordonówny - Odkryta - Nowodworska - Mehoffera - Świderska - Porajów - Myśliborska - Światowida - Modlińska - Most gen. Stefana Grota-Roweckiego - Trasa Armii Krajowej - Słowackiego - (powrót: Włościańska - Żelazowska) - Mickiewicza - Andersa - Muranowska - Bonifraterska - Miodowa - Krakowskie Przedmieście - Nowy Świat - Plac Trzech Krzyży

Przystanki

UWAGA! Od dnia 17 marca 2020 roku, z powodu pandemii koronawirusa, w celu ograniczenia kontaktów dotykowych, tymczasowo wszystkie przystanki na trasie linii ,,518" mają charakter stały.
K1.gif Nowodwory
S.gif Nowodwory
S.gif Hanki Ordonówny
S.gif Ciołkosza
S.gif Odkryta
Ż.gif Nowodworska
S.gif Pancera
S.gif Tarchomin
S.gif Picassa
S.gif Porajów
S.gif Myśliborska
S.gif Milenijna
S.gif Białołęka-Ratusz
Ż.gif Ekspresowa
S.gif Płochocińska
S.gif Konwaliowa
S.gif Osiedle Potok
S.gif Park Kaskada
S.gif Metro Marymont
S.gif Plac Wilsona
S1.gif Plac Wilsona
S.gif Dworzec Gdański
S.gif Muranowska
S.gif Plac Krasińskich
S.gif Plac Zamkowy
S.gif Uniwersytet
S.gif Ordynacka
S.gif Foksal
K2.gif Plac Trzech Krzyży

Przypisy

Linki zewnętrzne

Linie autobusowe przyspieszone całodzienne ZTM

Kursujące: 500501502503504507509511512514516517518519520521522523525527
Zlikwidowane: 483505506508510513515524575