Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia

Ikarus o numerze taborowym 2143 na trasie linii „495”. Zdjęcie zrobione na ulicy Nowy Świat (1997 rok).

495historyczna linia autobusowa przyśpieszona okresowa, której ostatnia trasa wiodła z Huty na Ursynów Południowy. W całej historii linię obsługiwały zajezdnie: Inflancka, Woronicza i Piaseczno.

Historia

Linia „495” została uruchomiona w 1980 roku w celu odciążenia linii „195” i w celu skrócenia czasu przejazdu z Ursynowa Traktem Królewskim do Śródmieścia. Początkowo linia kursowała na trasie: Plac Zwycięstwa - Ursynów Południowy.

2 lata po uruchomieniu, przeniesiono pętlę z Placu Zwycięstwa na Plac Teatralny w związku z planowanymi robotami drogowymi oraz pracami przy magistrali ciepłowniczej. Kolejna zmiana nastąpiła w 1984 roku, kiedy to przedłużono trasę po uzgodnieniu z władzami dzielnicy w związku z koniecznością likwidacji prowizorycznego krańca na pl. Teatralnym.

Taki układ trasy przetrwał tylko rok, gdy linie „432” i „495” połączono w jedną zbiorczą „495”, kursującą na trasie Huta - Ursynów Południowy. Tak linia kursowała do 1992 roku, kiedy to przeprowadzono korektę trasy na terenie Ursynowa Północnego: trasę poprowadzono al. Rodowicza i Bartoka zamiast al. Komisji Edukacji Narodowej, w związku z czym linia zaczęła zatrzymywać się na przystanku Ursynów Północny. Począwszy od 1993 roku, linia była zawieszana na okres wakacyjny.

1 września 1995 roku, w związku z otwarciem pierwszego odcinka I linii metra, linię skrócono do Metro Politechnika. Kolejna zmiana nastąpiła 3 lutego 1996 roku, kiedy to wprowadzono trasę objazdową w związku z rozpoczęciem przebudowy ul. Nowy Świat na odcinku od ul. Świętokrzyskiej do Alej Jerozolimskich. 16 czerwca tego samego roku trasę przywrócono trasę podstawową.

Likwidacja linii nastąpiła 1 stycznia 1999 roku, po wydłużeniu trasy linii „303” do pętli Huta.

Ostatnia trasa

z 3 stycznia 1999 roku

Ulice

HutaKasprowiczaŻeromskiegoSłowackiegopl. WilsonaMickiewiczapl. InwalidówMickiewiczaAndersaDawidowskiegoSłomińskiegoBonifraterska (powrót: BonifraterskaMuranowskaAndersa) – MiodowaKrakowskie PrzedmieścieNowy Światpl. Trzech KrzyżyAleje UjazdowskiePięknapl. KonstytucjiWaryńskiegoMetro Politechnika.

Przystanki

K1.gif Huta
S.gif Przytyk
S.gif Wolumen
S.gif Oczapowskiego
Ż.gif Żeromskiego
S.gif Potocka
S.gif Plac Wilsona
S.gif Muranowska
S.gif Plac Zamkowy
S.gif Uniwersytet
S.gif Foksal
S.gif Plac Trzech Krzyży
S.gif Plac Konstytucji
K2.gif Metro Politechnika

Linki zewnętrzne

Advertisement