Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
402 Czas jazdy (min):
min – max
35 – 54
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 1015- minut

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 402 na ulicy Marynarskiej (2020)

402linia autobusowa przyspieszona okresowa (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Marysina na Wynalazek. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Ostrobramska i zajezdnia autobusowa Woronicza.

Historia

Linia "402" została uruchomiona po raz pierwszy, jako linia mikrobusowa zwykła, w dniu 16 czerwca 1963 na trasie z PKP Międzylesia przez ulice Patriotów i Bysławską do Falenicy. Linię zlikwidowano 5 lipca 1964 w związku z przedłużeniem trasy linii C. Po raz kolejny wyruszyła na ulice miasta dnia 2 września 1974, na trasie z Emilii Plater przez ulice Świętokrzyską, Jasną, Zgodę, Aleje Jerozolimskie, most Poniatowskiego, al. Waszyngtona, Dwernickiego i Szaserów na Osiedle Młodych. Zatrzymywała się jedynie na sześciu przystankach na trasie, w 1978 linię wydłużono od Szaserów przez Chłopickiego do pętli Olszynka. Dnia 30 listopada 1991 roku linia została zlikwidowana, a jej tabor przejęła linia zwykła "102".

Po raz kolejny linia "402" wyjechała na ulice Warszawy 23 października 1995 i połączyła kraniec Stare Bemowo przez Radiową, Wrocławską, Powstańców Śląskich, Kochanowskiego, Rudnickiego, Powązkowską, Dziką, al. Jana Pawła II, al. Solidarności, Senatorską, Wierzbową, Królewską, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat na Plac Trzech Krzyży. W 1996 została połączona z linią 370 i wydłużona w obu kierunkach, od ul. Kochanowskiego przez Conrada na Chomiczówkę oraz od al. Solidarności przez Targową, Ząbkowską, Radzymińską, Naczelnicką i Zabraniecką na Utratę. Likwidacji uległa w dniu 1 września 1999 roku, po połączeniu z "307".

Po raz trzeci, linia "402" uruchomiona została w związku z przyłączeniem Wesołej do Warszawy w 2002 roku, przekształcając ją ze strefowej "702" na trasie z Wiatracznej przez Grochowską, Płowiecką, Czecha, Trakt Brzeski i al. Jana Pawła II do Starej Miłosnej. Dnia 1 października 2004 została wydłużona na zachodzie do Śródmieścia, od ul. Płowieckiej przez Ostrobramską, al. Stanów Zjednoczonych, most Łazienkowski, al. Armii Ludowej, Waryńskiego, Marszałkowską, Aleje Jerozolimskie na Dworzec Centralny. Dnia 1 marca 2005 roku została przekształcona w całodzienną 502.

W styczniu 2012 roku ZTM zapowiedział przywrócenie linii jako przekształconego E-2 z dodatkowymi przystankami, jednak w wyniku protestów pasażerów zrezygnował z tej decyzji.

Dnia 18 stycznia 2016 roku została uruchomiona na trasie z Marysina przez Korkową, Stepową, Okularową, Marsa, Ostrobramską, al. Wieniawy-Długoszowskiego, most Siekierkowski, al. Becka, al. Witosa, al. Sikorskiego, Dolinę Służewiecką, Nowoursynowską, Wałbrzyską, al. Lotników, al. Wilanowską, Marynarską, PKP Służewiec (z pominięciem przy powrocie), Postępu, Cybernetyki i Wynalazek (z powrotem do Marynarskiej) na Wynalazek i zastąpiła, na tym odcinku, skróconą linię "401" (Ursus-NiedźwiadekUrsynów Południowy)[1].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 18 stycznia 2016 roku

Ulice

MarysinKorkowaStepowaOkularowaMarsaOstrobramskaal. Wieniawy-Długoszewskiegomost Siekierkowskial. Beckaal. Witosaal. SikorskiegoDolina SłużewieckaNowoursynowskaWałbrzyskaal. Lotnikówal. WilanowskaMarynarska – zawrotka przy PKP SłużewiecMarynarskaPostępuCybernetykiWynalazek (powrót: WynalazekMarynarskaWilanowska) – Wynalazek

Przystanki

K1.gif Marysin
S2.gif Marysin
Ż1.gif Sezam
S.gif Potockich
S.gif Łysakowska
Ż.gif Rezedowa
S.gif Okularowa
S.gif Płowiecka
S.gif Gocław
S.gif Most Siekierkowski
Ż.gif Siekierki-Sanktuarium
S.gif Aleja Witosa
Ż.gif Tor Stegny
Ż.gif Warneńska
S.gif Dolina Służewiecka
Ż.gif Nowoursynowska
S.gif Noskowskiego
S.gif Metro Służew
S.gif Aleja Lotników
S.gif Bełdan
S.gif Rondo Unii Europejskiej
Ż.gif Postępu
R1.gif
S2R.gif PKP Służewiec
S2R.gif PKP Służewiec
Ż2R.gif Rondo Żabczyńskiego
K2R.gif Wynalazek

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement