Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 4. Zobacz też: linie tramwajowe 4a, 4-bis oraz 4-kreślone.
_4_ Czas jazdy (min):
min – max
56 – 66
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81218-20 minut

Historyczne trasy linii 4 (powiększ)

Czwórka na ulicy Odrowąża (2008)

Czwórka na ul. Międzyparkowej (2009)

Czwórka na moście Śląsko-Dąbrowskim (2009)

Czwórka w al. "Solidarności" (2011)

Czwórka na przystanku Most Gdański (2013)

Czwórka na ul. Woronicza (2015)

Tablica boczna (06.2012)

4linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Żerania Wschodniego na Wyścigi. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Mokotów i zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Linia "4" została uruchomiona jako siódma linia tramwaju elektrycznego 7 lipca 1908 roku śladem dawnej czerwono-zielonej linii konnej, zaczęła kursować na trasie z narożnika ul. Gęsiej z ul. Dziką przez Franciszkańską, pl. Krasińskich, Miodową, Most Kierbedzia i ul. Targową do Dworca Wschodniego. Linia była dwukrotnie zawieszana, w 1919 roku wydłużono ją przez ul. Nalewki na Plac Muranowski, a w 1924 roku do Dworca Gdańskiego, jednak po kilku miesiącach skrócono ją ponownie do Placu Muranowskiego w związku z uruchomieniem kursującej na Żoliborz linii 15.

W 1930 roku linia została ponownie wydłużona na Dworzec Gdański, w lutym 1936 roku wybrane kursy w ciągu dnia skierowano ul. Sierakowską, ul. Szymanowską, ul. Zajączka i ul. Mickiewicza na Plac Wilsona, zaś w kilka miesięcy później na tę trasę skierowano wszystkie kursu linii "4". W 1937 roku "czwórkę" skierowano nowym wiaduktem ul. Bonifraterskiej, a w 1938 roku wydłużono ją do pętli Potocka, jednak już kilka tygodni później, w wyniku zamiany krańców z linią 23, linia "4" została ponownie skrócona do Dworca Gdańskiego. Zawieszono ją w momencie wybuchu II wojny światowej.

Podczas niemieckiej okupacji linię "4" przywrócono 2 grudnia 1939 roku na trasie z Placu Muranowskiego przez ul. Bonifraterską, ul. Miodową, Most Kierbedzia i ul. Targową na Aleję Zieleniecką, wkrótce potem skierowano ją najpierw na pętlę u zbiegu ul. Gęsiej z ul. Dziką, a po utworzeniu getta przez ul. Nalewki na Dworzec Gdański. W 1941 roku linia została skrócona najpierw na Plac Krasińskich, a kilka miesięcy potem wydłużona przez ul. Mickiewicza na Plac Wilsona – choć w listopadzie znów ją skrócono na Dworzec Gdański, to w 1942 roku na stałe powróciła na Żoliborz. Potem przechodziła już tylko niewielkie zmiany, w 1943 roku wydłużono ją na Potocką, zaś w lipcu 1944 roku skrócono ją na Plac Wilsona z jednoczesnym wprowadzeniem podjazdów na Marymont.

Po zakończeniu wojny linia "4" pojechała nową trasą z Cmentarza Bródnowskiego na Dworzec Wschodni, miało to miejsce 20 lipca 1945 roku. Do 1950 roku kursowała jeszcze po torach o rozstawie 1525 mm, dopiero 19 lipca uruchomiono ją ponownie na nowych torach o rozstawie 1435 mm na trasie ze Stalowej przez Most Śląsko-Dąbrowski, Marszałkowską i Puławską na Wierzbno. Trasa została oddana do użytku "na 28 dni przed terminem, dla uczczenia święta 22 lipca". W 1954 roku trasę wydłużono do pętli Wilanowska, a w 1958 roku przebudowano kraniec na Nowej Pradze, tworząc jednokierunkową pętlę Czynszowa. Trasa linii w kolejnych latach nie ulegała większym zmianom, dopiero w 1976 roku wydłużono ją dalej na południe, na Wyścigi.

Taka trasa zachowała się bardzo długo, była to też jedyna linia tramwajowa, która skręcała na pl. Bankowym – zmieniono to dopiero w 2001, kiedy najpierw w związku z budową stacją metra Ratusz ją zawieszono, a następnie, pomimo protestów, skierowano na trasę z Potockiej przez Mickiewicza i Andersa na pl. Bankowy i dawniej starą trasą na Wyścigi, zaś na Czynszowej zastąpiła ją linia 23 (Nowe BemowoCzynszowa). W ramach optymalizacji kursowania tramwajów na początku 2006 roku linię zawieszono, głównie ze względu na brak zgody inżyniera ruchu na przywrócenie skrętu na pl. Bankowym, którego udało się przekonać dopiero w 2007 roku w związku z remontem torowiska w alejach Jerozolimskich, nowa "czwórka" pojechała z Żerania Wschodniego przez Rembielińską, Odrowąża, 11 Listopada, Most Śląsko-Dąbrowski, Marszałkowską i Puławską w kierunku krańca Wyścigi, w zastępstwie zawieszonej linii 25. Po zakończeniu przebudowy linię "4" zachowano.

W związku z budową stacji metra Dworzec Wileński linia już 15 października 2011 roku została skierowana na trasę przez ul. Andersa i Most Gdański, a przez Most Śląsko-Dąbrowski w zamian, od 17 października zaczęła kursować linia 18. Po zakończeniu głównych prac przy budowie centralnego odcinka II linii metra, 25 października 2014 roku, linia "4" powróciła na dawną trasę przez Most Śląsko-Dąbrowski.

Dnia 9 czerwca 2018 roku, w związku z remontem torowiska w ul. Puławskiej na odcinku od pl. Zbawiciela do ul. Woronicza i związanym z tym wyłączeniem z ruchu tramwajowego, linię "4" skierowano ulicami Nowowiejską, al. Niepodległości, Wołoską oraz Woronicza. Dnia 3 września 2018 roku linia powróciła na swoją podstawową trasę.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 3 września 2018 roku

Ulice

Żerań Wschodni - Annopol - Rembielińska - Matki Teresy z Kalkuty - Odrowąża - 11 Listopada - al. Solidarności - Most Śląsko-Dąbrowski - pl. Bankowy - Marszałkowska - Puławska - Wyścigi

Przystanki

K1.gif Żerań Wschodni
S.gif Faradaya
S.gif Odlewnicza
S.gif Inowłodzka
S.gif Toruńska
S.gif Kondratowicza
S.gif Poborzańska
S.gif Rembielińska
S.gif Julianowska
S.gif Budowlana
S.gif Pożarowa
S.gif Staniewicka
S.gif Rondo Żaba
S.gif Bródnowska
S.gif Inżynierska
S.gif Dworzec Wileński
S.gif Park Praski
S.gif Stare Miasto
S.gif Metro Ratusz Arsenał
S.gif Plac Bankowy
S.gif Królewska
S.gif Metro Świętokrzyska
S.gif Centrum
S.gif Hoża
S.gif Plac Konstytucji
S.gif Plac Zbawiciela
S2.gif Trasa Łazienkowska
S.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Rakowiecka
S.gif Dworkowa
S.gif Morskie Oko
S.gif Park Dreszera
S.gif Malczewskiego
S.gif Królikarnia
S.gif Bukowińska
S.gif Metro Wilanowska
S.gif Niedźwiedzia
S.gif Aleja Lotników
K2.gif Wyścigi

Linki zewnętrzne