Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
36 Czas jazdy (min):
min – max
33 – 35
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 303030 minut

36linia tramwajowa turystyczna (rozkład jazdy), która kursuje z Metra Marymont do Placu Narutowicza. Linia jest obsługiwana przez tabor zabytkowy[1], w ramach Warszawskich Linii Turystycznych. Kursuje tylko w okresie letnim. Linię obsługuje zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Schemat historycznych tras linii 36 (powiększ)

Linię oznaczoną numerem "36" uruchomiono po raz pierwszy 18 grudnia 1961 roku, w związku z odbudową trasy wzdłuż Mickiewicza na północ od pl. Wilsona i skierowano ją na trasę z Marymontu przez Mickiewicza, Nowotki i Marszałkowską na Plac Unii Lubelskiej. Już w 1963 roku wydłużono ją Spacerową, Gagarina, Czerniakowską i Powsińską na Sadybę, gdzie, pomimo kilku korekt trasy, dotrwała do 1973 roku. Wówczas, w związku z likwidacją linii tramwajowej do Wilanowa, skierowano ją na południe ul. Puławską na pętlę Wyścigi.

W 2001 roku linia "36" została połączona z linią 45 i skierowana od ul. Marszałkowskiej przez ul. Nowowiejską na Plac Narutowicza, a w 2004 roku na Banacha, zaś na ul. Puławskiej zastąpiła ją linia 4. W 2006 roku "czwórkę" jednak zawieszono, więc "36" wróciło na swoją starą trasę na Wyścigi. Od 9 listopada 2008 roku linia kursowała po linii wydłużonej na Metro Młociny oraz zmienionej na pograniczu Śródmieścia i Żoliborza z powodu fatalnego stanu wiaduktu na ul. Andersa i wyłączenia przez to z niego ruchu komunikacji miejskiej – kursowała przez ul. Stawki, al. Jana Pawła II i ul. Marymoncką.

Trzydziestka szóstka na pętli Marymont-Potok (2007)

W 2009 roku linię "36" skierowano awaryjnie na krótszą trasę z Metra Marymont na Metro Wilanowska, w wyniku zamiany krańców, w drugim przypadku z linią 10, która dotarła na Wyścigi. 7 kwietnia 2010 roku została zawieszona pod pretekstem remontu ul. Puławskiej, jednak nie powróciła już na trasę, co tłumaczono między innymi ograniczoną przepustowością pętli Żerań FSO (gdzie planowano skierować linię "36").

Trzydziestka szóstka na zmienionej trasie wjeżdża na pętlę Metro Młociny (2008)

Dopiero w 2011 roku, podczas przygotowywania zmian po otwarciu odbudowanego wiaduktu żoliborskiego poinformowano, że 17 października 2011 roku zostanie zlikwidowana, a docelowo na Marymont-Potok dotrze zamiast niej linia 15.

Po raz kolejny, linia "36" została uruchomiona 1 maja 2019 roku, jako linia turystyczna, w ramach Warszawskich Linii Turystycznych.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 maja 2019 roku

Ulice

Metro MarymontSłowackiegoMickiewicza –  Andersapl. BankowyMarszałkowskaNowowiejskaFiltrowaPlac Narutowicza

Przystanki

K1.gif Metro Marymont
S2.gif Teatr Komedia
S1.gif Plac Wilsona
S.gif Plac Wilsona
S.gif Plac Inwalidów
S.gif Generała Zajączka
S.gif Dworzec Gdański
S.gif Muranowska
S.gif Muranów
S.gif Metro Ratusz Arsenał
S.gif Plac Bankowy
S.gif Królewska
S.gif Metro Świętokrzyska
S.gif Centrum
S.gif Hoża
S.gif Plac Konstytucji
S.gif Plac Zbawiciela
S.gif Metro Politechnika
S.gif Plac Politechniki
S.gif Nowowiejska
S.gif NIK
S.gif Raszyńska
K2.gif Plac Narutowicza

Linki zewnętrzne

Przypisy

  1. Nie jest to najstarszy tabor, tak jak na linii T, ale wagony nadające się jeszcze do eksploatacji liniowej - np. Konstal 105N.

Advertisement