326 Czas jazdy (min):
min – max
26 – 33
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 20-- minut

326linia autobusowa zwykła okresowa (rozkład jazdy), która kursuje z Olesina do Metra Marymont. Linię obsługuje ajent Michalczewski.

Historia

Zdjęcie archiwalne: Autobus Jelcz M121M na linii 326 na ul. Światowida

Po raz pierwszy linia 326 została uruchomiona w 1986 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii 376, która kursowała wówczas z Suwalskiej przez ul. Annopol i ul. Marywilską do Polfy, w 1993 roku jej trasę przedłużono na Tarchomin, a w 1995 na Nowodwory. W międzyczasie pojawiały się też mniejsze korekty trasy.

Dużą zmianę przyniósł 2007 rok, kiedy to linia 326 została skierowana w dużej mierze na nową trasę, która zaczynała się na Placu Hallera i wiodła przez ul. Św. Wincentego, ul. Handlową, ul. Trocką, ul. Radzymińską, ul. Samarytanka, ul. Annopol, ul. Marywilską, ul. Modlińską, ul. Światowida i ul. Porajów na Nowodwory. Ostatecznie jednak linia w tym kształcie została zlikwidowana 1 września 2009 roku, a jej trasę przejęły linie 126 i 199.

Po raz kolejny linia 326 została uruchomiona 20 grudnia 2012 roku w wyniku przekształcenia zastępczej linii Z20, kursującej z Olesina przez ul. Płochocińską na Żerań FSO – linia ta przyjęła się i po zakończeniu prac na ul. Mochtyńskiej została uznana za stałą.

W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od lipca linia będzie kursować z mniejszą częstotliwością, mimo protestów mieszkańców Białołęki, którzy postulowali o zwiększenie częstotliwości kursowania[2]. Początkowo ZTM przystał na tę propozycję, jednak wkrótce potem wydał informację o proponowanym zmniejszeniu częstotliwości.

Po zakończeniu przebudowy mostu Grota-Roweckiego, 16 listopada 2015 roku, linia została wydłużona do Metra Marymont[3], ze skróconymi kursami do Kupieckiej w celu dowozu dzieci do szkół. W 2020 roku zlikwidowano kursy wariantowe. Powróciły one 22 marca 2021 roku.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 16 listopada 2015 roku

Ulice

OlesinKobiałkaPłochocińskaModlińskamost Grota-Roweckiegoal. Armii KrajowejSłowackiegoWłościańskaMetro Marymont (powrót: WłościańskaŻelazowskaal. Armii Krajowej)

Kursy wariantowe: Kupiecka - Płochocińska - Kupiecka - Płytowa - Płochocińska (...)

Przystanki:

K1.gif Olesin
Ż.gif Ruskowy Bród
S.gif Kobiałka-Szkoła
S.gif Frachtowa
Ż.gif Mochtyńska
Ż.gif Kobiałka
Ż.gif Szamocin
Ż.gif Wilkowiecka
Ż.gif Tomaszew
Ż.gif Nowiny
Ż.gif Bruszewska
Ż.gif Zakłady Zbożowe
Ż.gif Zaplecze
Ż.gif Płytowa
Ż.gif PKP Żerań
Ż.gif PKP Żerań
Ż.gif Cementownia
Ż.gif Wartka
S.gif Płochocińska
S.gif Konwaliowa
Ż.gif Kanał Żerański
Ż2.gif EC Żerań
S.gif Osiedle Potok
S.gif Park Kaskada
Ż2.gif Park Kaskada
S2.gif Metro Marymont
K2.gif Metro Marymont

Kursy wariantowe:
K1.gif Kupiecka
Ż.gif Płytowa
Ż.gif PKP Żerań
Ż.gif PKP Żerań
(...)

Przypisy

Linki zewnętrzne