Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
317 Czas jazdy (min):
min – max
30 – 39
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 1520- minut

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 317 na przystanku Dolina Służewiecka (2014)

317linia autobusowa zwykła okresowa (rozkład jazdy), która kursuje z P+R Alei Krakowskiej do Wilanowa. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Kleszczowa.

Historia

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 317 na pętli Okęcie (2011)

Autobus Scania CN270UB na linii 317 na ul. 17 Stycznia (2015)

Linia "317" została uruchomiona po raz pierwszy 9 marca 1959 roku w celu wspomożenia linii 117 na najbardziej obciążonym odcinku, kursowała wówczas na trasie z Wersalskiej przez Paryską, Francuską, Most Poniatowskiego i Aleje Jerozolimskie na Plac Trzech Krzyży, jednak już w 1960 roku została przekształcona w przyspieszoną (bez zmiany numeracji) oraz wydłużona przez Mokotowską do pętli Krucza u zbiegu Kruczej, Mokotowskiej i Pięknej, a następnie w 1961 roku przez Marszałkowską i Madalińskiego aż na Wołoską. W tej formie uległa likwidacji 19 listopada 1962 roku w wyniku przekształcenia w linię 117-bis.

Linię "317" uruchomiono ponownie 10 lutego 1964 roku w wyniku przekształcenia z linii 117-bis, związanego z porządkowaniem numeracji linii autobusowych, kursowała wówczas na trasie z Wersalskiej przez Paryską, al. Stanów Zjednoczonych, Saską, Zwycięzców, Francuską, Most Poniatowskiego, Aleje Jerozolimskie, Kruczą, Mokotowską i Marszałkowską na Plac Unii Lubelskiej. W 1965 roku wydłużono jej bieg do pętli Sandomierska w rejonie ul. Narbutta, a w 1967 roku do pętli Madalińskiego. W ten sposób dotrwała do 1969 roku, kiedy to została przekształcona w linię 168.

Autobus Solaris Urbino 18 na linii 317 na przystanku Wilanów (2019)

Trzeci raz linia "317" wyjechała na ulice 2 stycznia 1996 roku jako linia wspomagająca linię 117 w relacji z Gocławia przez Bora-Komorowskiego, Ateńską, Brukselską, Francuską, Most Poniatowskiego, Aleje Jerozolimskie i Marszałkowską na Metro Politechnika. Przetrwała do 1 czerwca 1998 roku, kiedy to jej tabor i większość trasy przejęła linia E-5, a sama "317" została zlikwidowana.

Po raz kolejny linia "317" została uruchomiona 1 września 2011 roku w związku z otwarciem wiaduktów w ciągu 17 Stycznia i Cybernetyki, została skierowana wówczas na trasę z Okęcia przez al. Krakowską, 17 Stycznia, Cybernetyki, al. Wilanowską, al. Lotników, Wałbrzyską, Dolinę Służewiecką i Świętego Bonifacego na Stegny. Jednakże ze względu, że otwarcie wiaduktów opóźniło się, linię tymczasowo skierowano przez ul. Sasanki, a na podstawową trasę przez ul. Cybernetyki skierowano ją 18 listopada. W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku linia została wydłużona od Doliny Służewieckiej wzdłuż al. Wilanowskiej do Wilanowa, gdzie zastąpiła linię 117.

Tablica boczna (2015)

Tablica boczna (2011)

Autobus Solbus SM12 na linii 317 w al. Wilanowskiej (2014)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013 roku

Ulice

P+R Aleja Krakowska – al. KrakowskaKomitetu Obrony RobotnikówCybernetykiPostępuMarynarskaal. Wilanowska (powrót: RzymowskiegoCybernetyki) – al. Wilanowskaal. LotnikówWałbrzyskaNowoursynowskaDolina Służewieckaal. WilanowskaPrzyczółkowaWilanów

Przystanki

K1.gif P+R Aleja Krakowska
Ż.gif Instytut Lotnictwa
Ż.gif Krakowiaków
Ż.gif Ogród Działkowy im. Warneńczyka
Ż.gif Okęcie Business Park
S.gif Drzewieckiego
S.gif Komitetu Obrony Robotników
Ż.gif Wirażowa
Ż.gif Komputerowa
Ż.gif Rondo Żabczyńskiego
R1.gif
Ż2R.gif Postępu
Ż1R.gif Cybernetyki
R2.gif
S.gif Rondo Unii Europejskiej
S.gif Instytut Fizyki
S.gif Bełdan
S.gif Aleja Lotników
S.gif Metro Służew
S.gif Wróbla
Ż2.gif Wałbrzyska-Cmentarz
S.gif Noskowskiego
S.gif Nowoursynowska
S.gif Dolina Służewiecka
Ż.gif Karczocha
S.gif Patkowskiego
S.gif Osiedle Arbuzowa
S.gif Sobieskiego
S.gif Królowej Marysieńki
S1.gif Wilanów
K2.gif Wilanów

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement