312historyczna linia autobusowa zwykła okresowa, która kursowała jednokierunkowo na okrężnej trasie pomiędzy krańcem Ursynów Południowy.

Historia

Linia "312" została uruchomiona, po raz pierwszy, dnia 12 grudnia 1960 roku na trasie z Wolności przez ulice Nowolipki, Nowotki, Marszałkowską, Świętokrzyską, Emilii Plater, Aleje Jerozolimskie, Chałubińskiego, al. Niepodległości i Odyńca do krańca Wołoska. Początkowo kursowała jako linia przyspieszona, a w 1964 roku została przekształcona w linię zwykłą, likwidacja nastąpiła dnia 15 listopada 1965 w wyniku dublowania swojej trasy z "112".

W 1995 roku ponownie wyruszyła na ulice miasta, w wyniku połączenia linii 502 i 508 oraz zmian komunikacyjnych po otwarciu pierwszej linii metra, łącząc Emilii Plater poprzez ulice Świętokrzyską, al. Jana Pawła II, Chałubińskiego, al. Niepodległości, Puławską, Dolinę Służewiecką, al. Komisji Edukacji Narodowej, Surowieckiego, Pileckiego, Ciszewskiego, Lanciego, Belgradzką i Rosoła z krańcem Natolin-Kabaty. Dnia 2 stycznia 1996 roku została przekształcona w linię "412".

Dnia 5 marca 2001 roku została uruchomiona na trasie z Zajezdni Stalowa przez ulice Szwedzką, al. Solidarności i Marszałkowską do Centrum, po zawieszeniu linii tramwajowej "4"[1]. Dnia 14 maja 2001 roku została wydłużona do placu Unii Lubelskiej[2], a zlikwidowana 11 lutego 2002 roku[3]. Po raz kolejny została uruchomiona na okrężnej trasie pomiędzy krańcem Ursynów Południowy przez ulice al. Komisji Edukacji Narodowej, Herbsta, Romera, Surowieckiego, Dolinę Służewiecką, Puławską, Woronicza, al. Niepodległości, z powrotem do ul. Puławskiej i ruszała w drogę powrotną. Dnia 1 sierpnia 2003 roku została zlikwidowana w wyniku połączenia z linią "107".

Ostatnia trasa

z 31 lipca 2003 roku

Ulice

Ursynów Południowyal. Komisji Edukacji NarodowejHerbstaRomeraSurowieckiegoal. Komisji Edukacji NarodowejDolina SłużewieckaPuławskaWoroniczaal. NiepodległościPuławskaDolina Służewieckaal. Komisji Edukacji NarodowejSurowieckiegoRomeraHerbstaal. Komisji Edukacji NarodowejUrsynów Południowy

Przystanki

K1.gif Ursynów Południowy
S2.gif Metro Stokłosy
S2.gif Dunikowskiego
S2.gif Pięciolinii
S2.gif Megasam
S2.gif Koński Jar
S2.gif Metro Ursynów
Ż2.gif Koncertowa
S2.gif Aleja Lotników
S2.gif Metro Wilanowska
S2.gif Bukowińska
Ż2.gif Wielicka
S2.gif Metro Wierzbno
S2.gif Ksawerów
S2.gif Osiedle Domaniewska
S2.gif Aleja Lotników
Ż2.gif Koncertowa
S2.gif Metro Ursynów
S2.gif Zaolziańska
S2.gif Megasam
S2.gif Pięciolinii
S2.gif Dunikowskiego
S2.gif Metro Stokłosy
K2.gif Ursynów Południowy

Przypisy

  1. Archiwalny komunikat z dnia 05.03.2001, ztm.waw.pl, data dostępu: 05.06.2001

Linki zewnętrzne