309.jpg

309 – historyczna linia autobusowa zwykła okresowa, która kursowała na trasie ze Starego Bemowa na Dworzec Centralny.

Historia

Linia "309" została uruchomiona po raz pierwszy 17 kwietnia 1961 roku na trasie z Księcia Janusza przez Górczewską, Płocką, Wolską, Skierniewicką, Siedmiogrodzką, Grzybowską, Marchlewskiego i Świętokrzyską na Emilii Plater, dokonało się to wyniku przekształcenia linii 145 z jednoczesnym jej wycofaniem z utrzymanej w fatalnym stanie ul. Księcia Janusza. Dnia 22 marca 1962 roku linia uległa likwidacji w wyniku przekształcenia w linię 155.

Po raz drugi linia "309" została uruchomiona 12 kwietnia 1964 roku na niemal identycznej trasie do poprzedniej, jednak tym razem została skierowana do pętli Dworzec Centralny – została ustanowiona jako linia pomocnicza dla linii 109 i 155. W 1965 roku uproszczono jej trasę w Śródmieściu, a w 1966 roku na Woli, w 1978 roku wydłużono ją wzdłuż ul. Górczewskiej do Nowych Górców, a następnie w 1979 roku do przez Powstańców Śląskich i Człuchowską na Osiedle Lazurowa. Na takiej trasie linia funkcjonowała do 28 lipca 1984 roku, kiedy to została zlikwidowana w wyniku przekształcenia w linię 409.

Dnia 11 lutego 1985 roku wznowiono kursowanie linii "309", tyle że na zmodyfikowanej trasie z Osiedla Górczewska przez Lazurową, Człuchowską, Powstańców Śląskich, Górczewską, Płocką, Kasprzaka, Prostą i Świętokrzyską do Dworca Centralnego (PKiN), bez większych zmian funkcjonowała do końca czerwca 1992 roku, kiedy najpierw została zawieszona na wakacje, a 1 sierpnia uległa ostatecznie likwidacji w związku z otwarciem odcinka trasy tramwajowej od Cmentarza Wolskiego na Osiedle Górczewska.

Po raz kolejny linia "309" została uruchomiona 17 września 2007 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii 109 i kursowała na trasie ze Starego Bemowa przez Kaliskiego, Lazurową, Górczewską, Płocką, Kasprzaka, Prostą i Świętokrzyską na Dworzec Centralny. Funkcjonowała na tej trasie do 7 kwietnia 2008 roku, kiedy to została zlikwidowana, a relację przejęły linie 154 i 501.

Ostatnia trasa

z 7 kwietnia 2008 roku

Ulice

Stare BemowoKaliskiegoLazurowaGórczewskaPłockaKasprzakaProstaŚwiętokrzyskaEmilii PlaterDworzec Centralny

Przystanki

K1.gif Stare Bemowo
S1.gif Stare Bemowo
S.gif Archimedesa
S.gif WAT
Ż.gif Fort Blizne
Ż.gif Narwik
S.gif Osiedle Górczewska
S.gif Klemensiewicza
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Konarskiego
S.gif Białowiejska
S.gif Góralska
S2.gif Jana Olbrachta
S1.gif Ciołka
S2.gif Park Moczydło
S.gif PKP Koło
S2.gif Syreny
S.gif Płocka-Szpital
S.gif Płocka
S.gif Szpital Wolski
S.gif Karolkowa
S.gif Rondo Daszyńskiego
S.gif Norblin
S.gif Rondo ONZ
K2.gif Dworzec Centralny

Linki zewnętrzne