Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 29. Zobacz też: linia autobusowa 29A i linia tramwajowa 29T.

Schemat historycznych tras linii 29 (powiększ)

29historyczna linia tramwajowa zwykła, która kursowała z Piasków na Banacha.

Historia

Dwudziestka dziewiątka na pętli Piaski

Linię "29" po raz pierwszy uruchomiono 1 września 1940 roku jako linię obsługującą obszar zamieszkany głównie przez Żydów, a kursowała z Placu Muranowskiego przez Nalewki, Gęsią, Smoczą i Żelazną na Plac Starynkiewicza. Po zamknięciu bram getta 26 listopada 1940 roku stała się jedną z trzech linii kursujących wewnątrz warszawskiego getta i kursowała z Okopowej przez Gęsią, Franciszkańską, Muranowską, Nalewki i Gęsią z powrotem na Okopową. Linię zlikwidowano 24 grudnia 1940 roku.

Kolejny raz linię "29" uruchomiono 1 stycznia 1954 roku na trasie z Potockiej przez Słowackiego, Mickiewicza, Nowotki, al. Świerczewskiego, Żelazną, Aleje Jerozolimskie i Grójecką na Opaczewską. Kolejne zmiany tras przeszła w 1955 roku, gdy skierowano ją przez Marszałkowską i w 1956 roku, gdy pojechała Stawkami i Marchlewskiego do Alej Jerozolimskich. W 1959 roku jej południowy kraniec przeniesiono na nową pętlę Banacha, a północny na Marymont.

W 1964 roku skierowano ją na całkowicie nową trasę z Potockiej przez Stołeczną, Marchlewskiego, Chałubińskiego i Filtrową na Banacha, a po połączeniu z linią 28 w 1965 roku skierowano ją na Młociny. W tym stanie dotrwała jednak do 1967 roku, kiedy to ponownie wydzielono linię 28, a linię "29" skrócono do Potockiej. Kolejna większa zmiana miała miejsce w 1981 roku i było to skierowanie od Marchlewskiego przez Broniewskiego do pętli Piaski, natomiast w 1985 roku skierowano ją dalej pod Hutę na północy i na Okęcie na południu. Wydłużenie to było związane z remontem Mostu Poniatowskiego i wycofaniem linii 7, po jej przywróceniu "dwudziestka dziewiątką" ponownie zaczęła kursować jedynie do Banacha.

Na Okęcie linia "29" powróciła w 1992 roku, potem przeszła korektę trasy i skierowanie wagonów w 1998 roku na torowiska wzdłuż Okopowej i Towarowej. Od 1999 roku ponownie kursowała do Banacha. Po otwarciu stacji metra Dworzec Gdański dostosowano bieg linii kierując z Potockiej przez al. Jana Pawła II, Chałubińskiego i Nowowiejską na Banacha, jednak jeszcze w tym samym roku skierowano ją ponownie na Piaski. Linię zlikwidowano w ramach optymalizacji kursowania tramwajów 2 stycznia 2006 roku.

Ostatnia trasa

z 1 stycznia 2006 roku

Ulice

PiaskiBroniewskiegoal. Jana Pawła IIChałubińskiegoal. NiepodległościNowowiejskaKrzywickiegoFiltrowaGrójeckaBanachaBanacha

Przystanki

K1.gif Piaski
S.gif Piaski
S.gif Duracza
S.gif Park Olszyna
S.gif Włościańska
S.gif Sady Żoliborskie
S.gif Plac Grunwaldzki
S.gif Rondo Radosława
S.gif Rondo Radosława
S.gif Stawki
S.gif Anielewicza
S.gif Nowolipki
S.gif Kino Femina
S.gif Hala Mirowska
S.gif Rondo ONZ
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Koszykowa
S.gif Nowowiejska
S.gif NIK
S.gif Raszyńska
S.gif Plac Narutowicza
S.gif Kino Ochota
S.gif Bitwy Warszawskiej 1920
K2.gif Banacha

Linki zewnętrzne