Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej „27”. Zobacz też: 27a oraz 27-kreślone.
/27/ Czas jazdy (min):
min – max
27 – 30
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81215 minut

Schemat historycznych tras linii „27” (powiększ)

Dwudziestka siódemka dojeżdżająca na przystanek Sowińskiego (2008)

27linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Metra Marymont na Cmentarz Wolski. Linię obsługuje zajezdnia tramwajowa Wola.

Historia

Dwudziestka siódemka na pętli Metro Marymont (2008)

Dwudziestka siódemka na ul. Okopowej (2015)

Dwudziestka siódemka na ul. Wolskiej (27 lipca 2017)

Linię oznaczoną numerem „27” uruchomiono po raz pierwszy 26 marca 1939 roku w wyniku przekształcenia linii „17-kreślone” na trasie z Potockiej wzdłuż Słowackiego, Mickiewicza, Muranowskiej, Nalewek, Bielańskiej, Przechodniej, Granicznej, Marszałkowskiej, Alej Jerozolimskich, Chałubińskiego i Filtrowej na Plac Narutowicza. Bez zmian linia dotrwała do wybuchu II wojny światowej.

W czasie okupacji „dwudziestka siódemka” kursowała od 23 grudnia 1939 roku z Placu Teatralnego przez pl. Żelaznej Bramy, pl. Mirowski, Chłodną i Żelazną na Plac Starynkiewicza, miesiąc później tę trasę wydłużono na północ pod Dworzec Gdański, a kilkanaście miesięcy później przez Grójecką na Plac Narutowicza. Na tej trasie dotrwała do 1941 roku, kiedy to została zlikwidowana poprzez połączenie z linią „17”. Kursowanie linii „27” przywrócono w czerwcu 1942 roku na trasie z Opaczewskiej przez Grójecką, Aleje Jerozolimskie i al. Waszyngtona na Gocławek. Na takiej trasie kursowała do momentu wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie linię „27” uruchomiono 15 listopada 1947 roku na trasie z Potockiej wzdłuż Mickiewicza, Nowotki i al. Świerczewskiego na Staszica. W 1952 roku wydłużono jej kursowanie wzdłuż ul. Obozowej na Koło, jednak już w 1954 roku skierowano ją przez Wolską na Cmentarz Wolski. W 1956 roku, po otwarciu ul. Marchlewskiego skierowano ją tamtędy przez łącznik wzdłuż ul. Stawki, a w 1961 całkowicie nowym torowiskiem przez Stołeczną. W 1963 roku wydłużono ją na Hutę, a w 1964 roku przeniesiono jej trasę z Marchlewskiego na Okopową w celu zlikwidowania problematycznego skrętu u zbiegu Marchlewskiego i al. Świerczewskiego.

Kolejne zmiany przyszły dopiero w 2006 roku, kiedy to w związku z optymalizacją tras linii tramwajowych z jednej strony „dwudziestkę siódemkę” skrócono do Potockiej, a z drugiej wydłużono do Osiedla Górczewska. Ta druga zmiana jednak nie przyjęła się i od 1 października 2007 roku linia „27” znowu zaczęła kursować tylko do Cmentarza Wolskiego. Od tamtego czasu trasa nie uległa zmianie.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 9 maja 2011 roku

Ulice

Wolska - al. Solidarności - Okopowa - al. Jana Pawła II - pl. Grunwaldzki - Popiełuszki - Metro Marymont

Przystanki

K1.gif Cmentarz Wolski
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif PKP Wola (Wolska)
S.gif Sokołowska
S.gif Metro Płocka
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Żytnia
S2.gif Dzielna
S.gif Cmentarz Żydowski
S.gif Niska
S.gif Powązkowska
S.gif Rondo Radosława
S.gif Plac Grunwaldzki
S.gif Księdza Popiełuszki
K2.gif Metro Marymont

Galeria

Linki zewnętrzne