Trasa linii jest czasowo zmieniona
Powód to budowa stacji metra C04 Bemowo[1].
26 Czas jazdy (min):
min – max
47 – 56
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81215 minut

26linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Piasków na Wiatraczną. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Wola, zajezdnia tramwajowa Praga i zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Schemat historycznych tras linii „26” (powiększ)

Linia „26” została po raz pierwszy uruchomiona 23 czerwca 1940 roku po przywróceniu kursów tramwajowych na Marymont wzdłuż zamkniętego przed wojną torowiska na ul. Potockiej, linia „26” tamtędy z pętli Marymont przez Słowackiego , Mickiewicza, Bonifraterską, Franciszkańską i Gęsią do krańca u zbiegu z ul. Dziką. Wkrótce linię wydłużono dalej na zachód do ul. Okopowej, jednak w listopadzie, w związku z utworzeniem getta warszawskiego, skrócono ją do Placu Krasińskich. Zlikwidowano ją 21 września 1941 roku, a trasę przejęły linie 4 i 14.

Dwudziestka szóstka na ulicy Zgrupowania AK "Kampinos" (2007)

Potrójny skład dwudziestki szóstki na moście Śląsko-Dąbrowskim (2008)

Kolejny raz linię „26” uruchomiono 1 czerwca 1942 roku w wyniku zmiany oznaczenia linii 6 z jednoczesnym wydłużeniem trasy, "dwudziestka szóstka" pojechała wtedy z Cmentarza Bródnowskiego wzdłuż Świętego Wincentego, 11 Listopada, Konopackiej, Wileńskiej, Targowej, al. Zielenieckiej, Alej Jerozolimskich, Alej Ujazdowskich, Bagateli i Puławskiej na Wierzbno, a w 1943 na Służew. W takim stanie linia dotrwała do wybuchu powstania warszawskiego. Już po wojnie linia „26” powróciła 22 grudnia 1946 roku na trasie spod Zajezdni Rakowiec przez Opaczewską i Grójecką na Plac Narutowicza. Zlikwidowano ją w 1948 roku w związku z przekuwaniem torów oraz decyzją o ostatecznej likwidacji zajezdni tramwajowej na ul. Opaczewskiej.

Linia „26” powróciła na tory 22 lipca 1949 roku w związku z otwarciem Trasy W-Z i pojechała wtedy z pętli Staszica przez al. Świerczewskiego, Targową i Kijowską na Dworzec Wschodni, jednak już w miesiąc później wydłużono jej trasę przez Grochowską na Wiatraczną, a w 1950 roku na zachód na Cmentarz Wolski. Bez zmian linia dotrwała aż do 1992 roku, kiedy to po oddaniu do użytku nowego torowiska wzdłuż ul. Powstańców Śląskich oraz ul. Górczewskiej pojechała do nowej pętli Osiedle Górczewska.

W związku z budową stacji metra Dworzec Wileński od 1 października 2011 roku linia została skierowana na trasę przez ul. 11 Listopada i ul. Odrowąża na Annopol, a na odcinku Metro Ratusz ArsenałWiatraczna zastąpiła ją linia autobusowa 226. Od 25 października 2014 roku, po przywróceniu ruchu tramwajowego na ul. Targowej, linia „26” powróciła na dawną trasę przez ul. Grochowską na Wiatraczną, a linię 226 zlikwidowano.

18 maja 2019 trasa linii uległa zmianie w związku z rozpoczęciem budowy bemowskiego odcinka II linii metra. Została ona skierowana została do pętli Koło[2]. 22 lutego 2021 roku została skierowana na Piaski w związku z zamianą fragmentu trasy z linią 11 spowodowaną budową bemowskiego odcinka drugiej linii metra.

Tablica boczna – remont trasy W-Z (2009)

Tablica boczna (2016)

Dwudziestka szóstka na tymczasowej zawrotce podczas remontu torowiska na Trasie W-Z (2009)

Dwudziestka szóstka na Moście Śląsko-Dąbrowskim (11 września 2009)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 18 maja 2019 roku

Ulice

PiaskiBroniewskiegoal. ReymontaPowstańców ŚląskichPołczyńskaWolskaal. SolidarnościMost Śląsko-Dąbrowskial. SolidarnościTargowaZamoyskiegoGrochowskaWiatraczna

Przystanki

ZK1.gif Piaski
ZS.gif Aleja Reymonta
ZS.gif Conrada
ZS.gif Ogrody Działkowe Bemowo
ZS.gif Piastów Śląskich
ZS.gif Nowe Bemowo
ZS.gif Wrocławska
S.gif Radiowa
S.gif Dywizjonu 303
S.gif Kazubów
S.gif Bemowo-Ratusz
S.gif Czumy
S1.gif Plac Kasztelański
S.gif Hala Wola
S.gif Synów Pułku
S.gif Ciepłownia Wola
O.gif Połczyńska Parking P+R (tylko w dni robocze)
S.gif Fort Wola
S.gif Sowińskiego
S.gif Reduta Wolska
S1.gif Cmentarz Prawosławny
S.gif Elekcyjna
S.gif PKP Wola (Wolska)
S.gif Sokołowska
S.gif Metro Płocka
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Wola-Ratusz
S.gif Kino Femina
S.gif Metro Ratusz Arsenał
S.gif Stare Miasto
S.gif Park Praski
S.gif Dworzec Wileński
S.gif Ząbkowska
S.gif Kijowska
S.gif Aleja Zieleniecka
S.gif Lubelska
S.gif Bliska
S.gif Gocławska
S.gif Praga Południe-Ratusz
S.gif Międzyborska
S.gif Kickiego
S.gif Wiatraczna
K2.gif Wiatraczna

Galeria

Linki zewnętrzne

Przypisy