Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 24. Zobacz też: 24a, 24-bis i 24-kreślone.
/24/ Czas jazdy (min):
min – max
55 – 63
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 4-81215 minut

Schemat historycznych tras linii 24 (powiększ)

Dwudziestka czwórka w Alejach Jerozolimskich

24linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z Nowego Bemowa na Gocławek. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Wola, zajezdnia tramwajowa Praga i zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Historia linii „24” rozpoczęła się 1 listopada 1925 roku, kiedy to otwarto nową linię tramwajową wzdłuż ul. Grochowskiej na Gocławek i którą to skierowano z Placu Trzech Krzyży przez Most Poniatowskiego i al. Zieleniecką tramwaje nowej linii. W 1929 roku linię na krótko podzielono na dwie: „24” i „24a”, przy czym linię „24” skrócono na Wiatraczną, jednak z tego pomysłu wkrótce zrezygnowano i linie ponownie połączono. W 1937 roku linię wydłużono wzdłuż Alej Jerozolimskich do Placu Starynkiewicza. Na takiej trasie linia dotrwała do wybuchu II wojny światowej, w 1940 roku linię „24” przywrócono do kursowania na trasie z Placu Starynkiewicza przez Most Poniatowskiego do Dworca Wschodniego.

Ponownie linię „24” uruchomiono 22 lipca 1946 roku po uroczystym oddaniu do użytku odbudowanego Mostu Poniatowskiego wraz z nowym, normalnotorowym torowiskiem tramwajowym. Linia pojechała trasą z Placu Trzech Krzyży przez most Poniatowskiego i al. Waszyngtona na Wiatraczną, a od 1949 roku na Gocławek. W 1950 roku znacznie przedłużono jej bieg na zachód, wzdłuż Żelaznej, al. Świerczewskiego, Okopowej i Powązkowskiej do pętli Powązki IV Brama. W 1954 roku, w wyniku reorganizacji tras tramwajowych, skrócono bieg „24” do pętli Staszica.

W 1956 roku skorygowano trasę w Śródmieściu, przedłużając bieg linii „24” na ul. Marchlewskiego, a po kilku miesiącach wydłużono trasę linii wzdłuż Młynarskiej i Obozowej na Koło, śladem zlikwidowanej linii „1-bis”. Bez większych zmian dotrwała do 1962 roku, kiedy to linię „24” wycofano z ul. Marchlewskiego i skierowano Alejami Jerozolimskimi przez Towarową, następnie w 1966 roku skorygowano skomplikowany układ trasy w rejonie Młynarskiej i Leszna, gdzie ostatecznie zlikwidowano torowisko na ul. Leszno. Kolejna duża zmiana nadeszła dopiero w 2006 roku, kiedy wydłużono ją wzdłuż Radiowej i Powstańców Śląskich na Nowe Bemowo. Na takiej trasie linia dotrwała do dzisiaj.

Tablica boczna

Początkowo przewidywano, że po zakończeniu budowy centralnego odcinka II linii metra linia „24” zostanie skrócona do pętli Wiatraczna, jednak w ostatecznym projekcie zachowano starą trasę z wprowadzeniem kursów skróconych do pętli Wiatraczna. W czasie rozbudowy II linii metra, trasa linii 24 została zachowana, ale zmniejszono jej częstotliwość kursowania w godzinach szczytu w związku z wydzieleniem linii „44”.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 4 września 2017 roku

Ulice

Nowe Bemowo - Powstańców Śląskich - Powstańców Śląskich - Radiowa - Dywizjonu 303 - Obozowa - Młynarska - al. Solidarności - Towarowa - Aleje Jerozolimskie - Most Poniatowskiego - al. Poniatowskiego - al. Waszyngtona - Grochowska - Gocławek

Przystanki

K1.gif Nowe Bemowo
S.gif Nowe Bemowo
S.gif Wrocławska
S.gif Radiowa
S.gif Orlich Gniazd
S.gif Marynin
S.gif Koło
S.gif Dalibora
S.gif Deotymy
S.gif Magistracka
S.gif PKP Koło
S.gif Wawrzyszewska
S.gif Młynów
S.gif Długosza
S.gif Młynarska
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Muzeum Powstania Warszawskiego
S.gif Rondo Daszyńskiego
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Plac Zawiszy
S.gif Plac Starynkiewicza
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Centrum
S.gif Krucza
S.gif Muzeum Narodowe
S.gif Most Poniatowskiego
S.gif Rondo Waszyngtona
S.gif Berezyńska
S.gif Park Skaryszewski
S.gif Kinowa
S.gif Grenadierów
S.gif Wiatraczna
S.gif Czapelska
S.gif Wspólna Droga
S.gif Plac Szembeka
S.gif Żółkiewskiego
S.gif Kwatery Głównej
S.gif Gocławek
K2.gif Gocławek

Linki zewnętrzne

Advertisement