Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 23. Zobacz też: 23-kreślone.
Linia zawieszona.png
UWAGA! LINIA ZAWIESZONA!
Kursowanie linii wstrzymane jest do odwołania.
Powód to remont torowiska w rejonie pl. Bankowego.
23 Czas jazdy (min):
min – max
40 – 46
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 81215 minut

Schemat historycznych tras linii 23 (powiększ)

23linia tramwajowa zwykła, która kursuje z Nowego Bemowa na Czynszową. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Wola i zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Dwudziestka trójka na przystanku Stare Miasto (2008)

Dwudziestka trójka na ul. Stalowej (2009)

Dwudziestka trójka na ul. Młynarskiej (2011)

Dwudziestka trójka na pętli Piaski (2012)

Dwudziestka trójka na pętli Czynszowa (2013)

Dwudziestka trójka na ul. Obozowej (2013)

Dwudziestka trójka na Moście Śląsko-Dąbrowskim (2013)

Dwudziestka trójka w al. Solidarności (2015)

Dwudziestka trójka na pętli Piaski (6 kwietnia 2016)

Linię „23” po raz pierwszy uruchomiono 20 grudnia 1924 roku na nowo otwartym torowisko prowadzącym z Cmentarza Wolskiego przez Wolską, Chłodną, plac Mirowski i Senatorską na Plac Teatralny. Linia ta istniała do 1928 roku, kiedy to została połączona z linią 21. Kolejny raz linię „23” uruchomiono 28 maja 1933 roku na trasie z Placu Krasińskich przez Miodową, Most Kierbedzia, Zygmuntowską, Targową i Grochowską na Gocławek. Linię w 1936 roku przedłużono na Dworzec Gdański, a w 1938 roku wiaduktem na Mickiewicza i pętlę Potocka. Na takiej trasie linia dotrwała do wybuchu II wojny światowej.

Podczas okupacji „dwudziestkę trójkę” przywrócono do ruchu 2 grudnia 1939 roku po uruchomieniu linii przez Most Kierbedzia, a skierowano ją wtedy z Placu Teatralnego na Stalową. Jeszcze w tym samym roku linię wydłużono na Plac Żelaznej Bramy, a w 1942 roku od Krakowskiego Przedmieścia wzdłuż Alej Ujazdowskich na Plac Zbawiciela. Bez większych zmian linia dotrwała w tym kształcie do powstania warszawskiego.

Ponownie linię „23” uruchomiono 22 lipca 1946 roku na trasie z Placu Trzech Krzyży przez Książęcą i Solec do prowizorycznej pętli Solec (Wiadukt), jednak ze względu na znikomą frekwencję linia istniała zaledwie dwa dni. „Dwudziestkę trójkę” skierowano więc 8 września 1946 roku na trasę z Placu Trzech Krzyży przez Most Poniatowskiego na Aleję Zieleniecką w celu wspomożenia linii 25. Po dwóch latach wydłużono ją najpierw do Placu Starynkiewicza, a potem wzdłuż Żelaznej do nowej pętli Staszica. Linię zlikwidowano 22 lipca 1949 roku w związku z otwarciem Trasy W-Z, a dotychczasową trasę przejęły linie 26 i 30.

Kolejny raz linia „23” pojawiła się ponownie torach 18 lutego 1952 roku na trasie z Placu Trzech Krzyży przez Most Poniatowskiego, al. Zieleniecką i ul. Grochowską z pętlą Wiatraczna. Po wprowadzeniu trasy okrężnej, domykającej się wzdłuż al. Waszyngtona, linia kursowała do 1 stycznia 1954 roku, kiedy to ją zlikwidowano i włączono w bieg linii 8. Jednak już 1 września 1954 roku linię „23” skierowano na nową trasę z Kieleckiej przez Rakowiecką, Marszałkowską, Aleje Jerozolimskie, Most Poniatowskiego, al. Waszyngtona i Grochowską na Gocławek. W 1967 roku skierowano ją wzdłuż Puławskiej do pętli Wilanowska, a w 1969 roku zlikwidowano i zastąpiono nową linią autobusową 168.

Ponownie linię „23” uruchomiono dopiero 23 kwietnia 2001 roku w wyniku przekształcenia linii 43 i jako rekompensatę za wycofanie linii 4, zaczęła kursować na trasie z Nowego Bemowa przez Powstańców Śląskich, Radiową, Obozową, Młynarską, al. Solidarności, Targową i Stalową na Czynszową. W 2006 roku zamieniono jej krańce z linią 32 i skierowano na Annopol, a w 2007 roku skrócono jej bieg do Ratuszowej-Zoo. Na współczesną trasę do pętli Czynszowa przywrócono ją 10 października 2009 roku.

W związku z budową stacji metra Dworzec Wileński linia została skierowana na trasę objazdową przez ul. Jagiellońską i ul. Ratuszową, pomimo oddania do użytku torowiska na ul. Targowej utrzymana została jej trasa objazdowa ze względu na brak możliwości skrętu w al. Solidarności.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 17 października 2011 roku

Ulice

Nowe BemowoPowstańców ŚląskichRadiowaDywizjonu 303Obozowa - Młynarskaal. Solidarności - Most Śląsko-DąbrowskiTargowa11 ListopadaStalowaŚrodkowaWileńskaCzynszowaCzynszowa (powrót: CzynszowaCzynszowaStalowa)

Przystanki

K1.gif Nowe Bemowo
S.gif Wrocławska
S.gif Radiowa
S.gif Orlich Gniazd
S.gif Marynin
S.gif Koło
S.gif Dalibora
S.gif Deotymy
S.gif Magistracka
S.gif PKP Koło
S.gif Wawrzyszewska
S.gif Młynów
S.gif Długosza
S.gif Młynarska
S.gif Zajezdnia Wola
S.gif Okopowa
S.gif Wola-Ratusz
S.gif Kino Femina
S.gif Metro Ratusz Arsenał
S.gif Stare Miasto
S.gif Park Praski
S.gif Dworzec Wileński
S.gif Inżynierska
S.gif Konopacka
R1.gif
S2R.gif Środkowa
R2.gif
K2.gif Czynszowa

Tablica boczna (2018)

Galeria

Linki zewnętrzne