222 Czas jazdy (min):
min – max
27 – 39
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 152020 minut

Autobus Jelcz M121M na linii „222” na ul. Krakowskie Przedmieście (2009)

Autobus Solaris Urbino 12E na linii „222” na ul. Krakowskie Przedmieście (2015)

Autobus Scania CN270UB na linii „222” na pętli Konwiktorska (2009)

Autobus Solbus SM12 na linii „222” na ul. Nowy Świat (2013)

Tablica boczna (2013)

Autobus Scania CN270UB na linii „222” na ul. Woronicza (2009)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii „222” na przystanku Uniwersytet (2014)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii „222” na pętli Konwiktorska (2011)

Autobus BYD K9 na linii „222” na ul. Nowy Świat (2015)

Autobus Solaris Urbino 12E na linii „222” na ul. Puławskiej (2016)

222linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Bielańskiej na Spartańską. Linię taborem elektrycznym obsługuje zajezdnia autobusowa Woronicza.

Historia

Linia „222” została po raz pierwszy uruchomiona jako linia cmentarna w okresie Wszystkich Świętych w 1994 roku, kursowała wówczas na trasie z Powązek (Cmentarz Wojskowy) przez Krasińskiego, Mickiewicza, Bonifraterską, Miodową i Traktem Królewskim, na Plac Trzech Krzyży.

Od tego czasu linię uruchamiano cyklicznie w okresie Wszystkich Świętych, a od 1996 roku w rocznicę wybuchu powstania warszawskiego, 1 sierpnia, na identycznej do powyższej trasie. Od 1998 roku w okresie Wszystkich Świętych linia „222” kursowała wydłużoną trasą przez Aleje Ujazdowskie, al. Szucha, Puławską, Rakowiecką, al. Niepodległości, Madalińskiego i Chodkiewicza do pętli Rakowiecka-Kościół. Trasa linii w rocznice wybuchu powstania warszawskiego pozostała bez zmian – autobusy kończyły swoją trasę na Placu Trzech Krzyży.

W 2000 roku trasę w pierwszych dniach listopada zmieniono i znacznie skrócono, od ul. Powązkowskiej skierowano ją przez al. Jana Pawła II i Popiełuszki do ul. Krasińskiego, a dalszym odcinku od ul. Nowy Świat skierowano ją przez Świętokrzyską i Marszałkowską do pętli Królewska. Trasa ta nie uległa zmianie do 2005 roku, kiedy to linię całkowicie wycofano z centrum i skrócono na Plac Wilsona, bez zmian pozostała jednak trasa w okresie rocznicy wybuchu powstania warszawskiego. Linia po raz ostatni kursowała w 2007 roku, rok później zmieniono oznaczenie linii na „C22” dla linii cmentarnej oraz na „922” dla linii specjalnej.

Linia „222” jako linia zwykła wyruszyła po raz pierwszy na trasę 1 stycznia 2009 roku, w wyniku przekształcenia linii zastępczej Z-2, powstałej w wyniku wcześniejszego wydzielenia z linii 122 ze względu na zły stan wiaduktu żoliborskiego. Linia zaczęła kursować wówczas na trasie z Konwiktorskiej przez Miodową, Krakowskie Przedmieście, Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, al. Szucha, Puławską, Malczewskiego, Joliot-Curie, Woronicza i Spartańską na pętlę Spartańska. W 2012 roku na linii był testowany pierwszy całkowicie elektryczny autobus – Solaris Urbino Electric, zaś w 2013 roku podobne autobusy produkcji chińskiej – BYD K9 – i polskiej – Solaris Urbino 8.9 LE.

W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, linia „222” miała być początkowo skrócona na Plac Piłsudskiego w celu uwolnienia krawędzi przystankowej na Konwiktorskiej dla linii 503. Jednakże w maju zapadła decyzja o pozostawieniu tam linii 175, wobec czego linia „222” od 1 czerwca 2013 roku została skierowana przez ul. Senatorską na pętle Bielańska[1].

11 marca 2018 roku, w związku z przebudową placu Krasińskich i wyłączeniem dla ruchu kołowego ulicy Miodowej, linia „222” została skierowana do krańca Konwiktorska. 3 września 2018 roku linia powróciła na swoją podstawową trasę.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 czerwca 2013 roku

Ulice

BielańskaBielańskapl. Teatralny (powrót: Senatorskapl. Bankowyal. SolidarnościBielańska) – pl. TeatralnySenatorskaMiodowaKrakowskie PrzedmieścieNowy ŚwiatAleje Ujazdowskieal. SzuchaBoya-ŻeleńskiegoWaryńskiegoPuławska (powrót: Puławskaal. Szucha) – PuławskaMalczewskiegoJoliot-CurieWoroniczaSpartańskaSpartańska

Trasa w dni wolne:
... Bielańska - Wierzbowa (powrót: Focha - Moliera - Senatorska) - pl. Piłsudskiego - Królewska - MazowieckaKredytowaJasnaZgoda (powrót: Krucza - Szpitalna - pl. Powstańców Warszawy - Mazowiecka - Królewska) - Krucza - Aleje Jerozolimskie - Bracka (powrót: Nowy Świat - Aleje Jerozolimskie) - Aleje Ujazdowskie ...

Przystanki

K1.gif Bielańska
S1.gif Plac Bankowy
S1.gif Plac Teatralny
S.gif Plac Zamkowy
S.gif Hotel Bristol
S.gif Uniwersytet
S.gif Ordynacka
S.gif Foksal
S.gif Plac Trzech Krzyży
S1.gif Piękna
S.gif Plac Na Rozdrożu
S.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Rakowiecka
S.gif Dworkowa
S.gif Morskie Oko
S.gif Park Dreszera
S.gif Malczewskiego
S.gif Polskie Radio
S.gif Joliot-Curie
Ż.gif Samochodowa
S.gif Woronicza
S.gif Zajezdnia Woronicza
S2.gif Instytut Reumatologii
K2.gif Spartańska

Trasa w dni wolne:
K1.gif Bielańska
S1.gif Plac Bankowy
S.gif Plac Teatralny
R1.gif
S2R.gif Plac Teatralny
R2.gif
S.gif Plac Piłsudskiego
S.gif Plac Małachowskiego
R1.gif
S2R.gif Jasna
S1R.gif Plac Powstańców Warszawy
R2.gif
S.gif Chmielna
S.gif Krucza
S.gif Plac Trzech Krzyży

Przypisy

Linki zewnętrzne