210 Czas jazdy (min):
min – max
31 – 43
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 6-152030 minut
Poprzednie trasy
— 08.01.1977 – uruchomienie —

Autobus MAN NG313 na linii 210 na pętli Truskaw (Skibińskiego) (2020)

Autobus Solbus SM12 na linii „210” na ul. Herbsta (2013)

Autobus Solbus SM12 na linii „210” na krańcu Ursynów Północny (2013)

Autobus Solaris Urbino 10 linii „210” na ul. Woronicza (2010)

Autobus Jelcz Libero linii „210” na krańcu Metro Młociny (2008)

210 linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Metra Młocin na Skibińskiego (Truskaw). Linię obsługują zajezdnia autobusowa Kleszczowa, zajezdnia autobusowa Stalowa oraz ajent Arriva.

Historia

Linia „210” została uruchomiona po raz pierwszy 8 stycznia 1977 roku jako linia podmiejska, została skierowana na trasę z Cmentarza Wolskiego przez Wolską, Połczyńską, Dźwigową, Globusową, Świerszcza, Traktorzystów, Mickiewicza, Warszawską i Keniga do pętli Ursus (Keniga) w podwarszawskim jeszcze wówczas Ursusie. Kilka miesięcy później, 1 października 1977 roku, w związku z włączeniem Ursusa do stolicy, zmieniono oznaczenie linii na „194”.

9 października 1978 roku linia „210” wyruszyła na nową trasę podmiejską i zaczęła kursować z Wilanowa przez Przyczółkową, Drewny, Warszawską w Bielawie, Piłsudskiego, Jagiellońską (powrót przez Piasta) i Wierzejewskiego w Konstancinie-Jeziornie do pętli Konstancin-Jeziorna (Stocer). W 1981 roku trasę wydłużono wzdłuż Prusa, Chylickiej, Długiej w Konstancinie i Starochylickiej do Chylic, a w 1983 roku Chyliczkowską, Armii Krajowej i Okulickiego (powrót przez Wojska Polskiego, Kusocińskiego i Puławską) do pętli Piaseczno Polkolor. W związku z reorganizacją oznaczeń linii podmiejskich, 25 czerwca 1985 roku, linia została zlikwidowana, w związku ze zmianą oznaczenia na „710”.

W latach 2005-2007 linia „210” kursowała jako linia cmentarna, uruchamiana była jedynie w okresie Wszystkich Świętych na trasie spod Cmentarza Północnego-Bramy Głównej przez Wóycickiego, Palisadową, Opłotek, Wólczyńską, Żeromskiego i Słowackiego na Plac Wilsona. W 2006 roku w wybranych dniach przed Wszystkimi Świętymi linia kursowała dodatkowo na Cmentarz Północny-Brama Zachodnia, zaś w 2007 roku jej trasa została wydłużona ulicami Mickiewicza, Andersa i Marszałkowską do pętli Królewska. W okresie Wszystkich Świętych w 2008 roku linia została zastąpiona przez C10.

Po raz kolejny linię „210” uruchomiono 8 listopada 2008 roku na trasie z Cmentarza Północnego-Brama Główna przez Wóycickiego, Palisadową, Opłotek, Wólczyńską i Sokratesa na Metro Młociny. Jej trasa nie uległa ani razu zmianie aż do momentu jej likwidacji 2 lutego 2009 roku, a jej kursy przejęła linia 701. 1 maja 2010 roku linię „210” uruchomiono na nowej trasie z Rakowieckiej-Kościół przez Wołoską, Woronicza i Puławską na Metro Wilanowska w celu obsłużenia pasażerów dawnej linii 33, podróżujących do szpitala MSWiA przy ul. Wołoskiej[1].

12 lutego 2011 roku linia została zawieszona z powodu jej znikomego wykorzystywania przez pasażerów[2], jednak już 1 marca 2011 roku została przywrócona na zmienionej trasie po połączeniu z linią 505 i przejęciu części trasy linii 107[3].

Linia „210” kursowała wówczas na trasie z Emilii Plater przez Aleje Jerozolimskie, Marszałkowską, Waryńskiego, Puławską, Madalińskiego, Wołoską, Woronicza, Puławską, Domaniewską, Modzelewskiego, al. Lotników, Puławską, al. Komisji Edukacji Narodowej, Surowieckiego, Romera, Herbsta, Pileckiego, Ciszewskiego i al. Komisji Edukacji Narodowej na Ursynów Północny.

7 marca 2012 roku linia została skierowana na nowo powstały odcinek al. Komisji Edukacji Narodowej i ul. Wałbrzyskiej, a na trasie uruchomiono nowe przystanki Bacha i Metro Służew[4]. W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, przewidywano początkowo, że linia „210” zostanie przekształcona w linię okresową z jednoczesnym jej skróceniem do Placu Unii Lubelskiej i wydłużeniem na Natolin Północny. Ostatecznie od 1 czerwca 2013 roku linia została zlikwidowana, z powodu jej małego wykorzystania[5].

Po raz kolejny linię „210” uruchomiono 1 września 2018 roku, w związku z włączeniem Izabelina do I strefy biletowej, gdzie zastąpiła (na takiej samej trasie) dotychczasową strefową linię 708 (Metro Młociny - Skibińskiego)

Tablica boczna (2013)

Autobus Solbus SM12 na linii „210” na przystanku Metro Politechnika (2012)

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 1 września 2018 roku

Ulice

Metro MłocinyKasprowiczaSokratesaWólczyńskaArkuszowaMościska: 3 Maja – Laski: 3 Maja – Izabelin: 3 Maja – Truskaw: 3 Maja – Truskaw: 3 Maja – Falińskiego – Skibińskiego – Truskaw (Skibińskiego)

Kursy wariantowe:

  • przez Hornówek (oznaczony w rozkładzie literą h): … – Izabelin: 3 Maja – Federowicza – Hornówek: Fedorowicza – Lipkowska – Fedorowicza – Izabelin: Federowicza – 3 Maja – …
  • przez Sieraków (oznaczony w rozkładzie literą s): … – Izabelin: 3 Maja – Sierakowska – Sieraków: Sierakowska – Sieraków – Sierakowska – Izabelin: Sierakowska – 3 Maja – …

Przystanki

K1.gif Metro Młociny
S.gif Metro Młociny
S.gif Sokratesa
Ż.gif Tołstoja
S.gif Bogusławskiego
S.gif Popiela
Ż.gif Tytułowa
Ż.gif Chabrowa
Ż.gif Księżycowa
Ż.gif Radiowo
Ż.gif Radiowo-Bocznica
S.gif Mościska
G.gif Mościska:
Ż.gif Sikorskiego
Ż2.gif Wierzbowa
G.gif Laski:
Ż.gif Łąkowa
S.gif Pocztowa
S.gif Sokołowskiego
G.gif Izabelin:
S.gif Sienkiewicza
S.gif Urząd Gminy
S.gif Kościuszki-Szkoła
S.gif Sierakowska
Ż.gif Langiewicza
G.gif Truskaw:
Ż.gif Parkowa
Ż.gif 3 Maja
K2.gif Skibińskiego

Kursy wariantowe przez Hornówek:
S.gif Sierakowska
Ż.gif Langiewicza
G.gif Hornówek:
S.gif Hornówek
G.gif Izabelin:
Ż.gif Langiewicza
Ż.gif Parkowa

Kursy wariantowe przez Sieraków:
S.gif Sierakowska
Ż.gif Planty
Ż.gif Chodkiewicza
G.gif Sieraków:
S.gif Sieraków
G.gif Izabelin:
Ż.gif Chodkiewicza
Ż.gif Planty
S.gif Sierakowska

Przypisy

  1. 210 - nowa linia autobusowa, ztm.waw.pl, 29 kwietnia 2010
  2. Zmiany w układzie linii autobusowych, ztm.waw.pl (archiwum), 4 lutego 2011 [dostęp: 10 lutego 2011]
  3. Zmiany w układzie linii autobusowych w południowej części Warszawy, ztm.waw.pl (archiwum), 23 lutego 2011 [dostęp: 1 marca 2011]
  4. Zmiana trasy linii 210, ztm.waw.pl (archiwum), 6 marca 2012 [dostęp: 12 marca 2012]
  5. Zmiany w kursowaniu autobusów zatwierdzone!, ztm.waw.pl (archiwum), 10 mają 2013 [dostęp: 15 października 2016]

Linki zewnętrzne