Warszawikia

Zapraszamy do dyskusji na temat zmiany skórki (o tutaj).

CZYTAJ WIĘCEJ

Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
 2  Czas jazdy (min):
min – max
15 – 16
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 57-107-10 minut
Poprzednie trasy
— 29.06.1945 – uruchomienie —

Historyczne trasy linii 2 (powiększ)

2linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Metra Młociny na Winnicę, z wariantowymi kursami skróconymi na Tarchomin Kościelny. Linię obsługuje zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Dwójka na przystanku Plac Grunwaldzki (2008)

Dwójka na ul. Powstańców Śląskich (2009)

Dwójka na przystanku Stare Świdry (2013)

Dwójka na krańcu Stare Świdry podczas zmiany kierunku jazdy (2014)

Dwójka na Trakcie Nadwiślańskim (2015)

Dwójka na przystanku Mehoffera (2017)

Dwójka w okolicznościowej dekoracji przed wyruszeniem w pierwszy kurs z Młocin do nowo otwartego krańca Nowodwory, 26.02.2017

Dwójka na przystanku Nowodwory

Linia „2” powstała 1 sierpnia 1908 roku jako dziewiąta linia tramwaju elektrycznego, śladem wcześniejszej linii czerwonej, przez kilka miesięcy kursowała na trasie od skrzyżowania ul. Dzikiej z ul. Gęsia przez Franciszkańską, Nowiniarską, Miodową, Krakowskie Przedmieście i Nowy Świat na Plac Trzech Krzyży. W tym kształcie uległa likwidacji już w 1909 roku, jednak została ponownie uruchomiona na podobnej trasie z Placu Muranowskiego przez Nalewki, Gęsią, Dzielną, Karmelicką, Leszno, Solną, pl. Mirowski, Królewską i Krakowskie Przedmieście na Plac Trzech Krzyży. Kursowała jedynie w okresie zimowym, latem jej śladem jeździła 21 – w ten sposób linia „2” dotrwała do 1916 roku, kiedy to została zlikwidowana, i choć przywrócono jej kursowanie w 1918 roku, to ponownie zniknęła ona z ulic wiosną 1919 roku.

Po raz drugi linia „2” pojawiła się na torach 19 listopada 1922 roku, kiedy to w związku z otwarciem nowej trasy tramwajowej na ul. Czerniakowskiej połączyła Plac Muranowski wzdłuż trasy z 1916 roku i dalej przez pl. Trzech Krzyży, Książęcą i Czerniakowską z Wójtówką, jednak już w grudniu została przedłużona na Plac Bernardyński na Czerniakowie. W 1925 roku zmodyfikowano jej trasę w rejonie pl. Muranowskiego, zaś w 1927 roku ponownie skrócono ją do Wójtówki. W 1930 roku została zlikwidowana, a na jej bazie powstała nowa lina 2a (Plac MuranowskiCzerniaków).

W 1932 roku zapadła jednak decyzja o zmianie oznaczenia linii „2a” na „2”, wobec czego linia po raz kolejny zaczęła kursować 30 maja 1932 roku na trasie spod Dworca Gdańskiego przez pl. Muranowski, Dziką, Dzielną, Karmelicką, Leszno, Solną, pl. Mirowski, pl. Żelaznej Bramy, Królewską, Krakowskie Przedmieście, Książęcą i Czerniakowską na Sadybę. W 1935 roku linię wydłużono wzdłuż ul. Powązkowskiej do pętli Powązki-IV Brama oraz skierowano przez ul. Marszałkowską (zamiast przez Krakowskie Przedmieście), jednak jeszcze w tym samym roku przedłużono jej bieg na Powązki (Elbląska). W 1937 roku znacznie zmieniono trasę linii „2”, w związku z uruchomieniem linii 8 (Powązki-ElbląskaNowowiejska) skrócono ją do Placu Żelaznej Bramy, skierowano ponownie przez Krakowskie Przedmieście i skrócono z drugiej strony do Placu Bernardyńskiego – na takiej trasie linia dotrwała do 1939 roku.

Podczas niemieckiej okupacji „dwójkę” uruchomiono 17 marca 1940 roku na bardzo krótkiej trasie z Placu Trzech Krzyży przez ul. Książęcą i ul. Czerniakowską, początkowo do pętli Łazienkowska, a później stopniowo wydłużanej do 1941 roku do pętli Sadyba. Ze względu jednak na niską frekwencję już kilka miesięcy później linię skrócono do Placu Bernardyńskiego, a w 1942 roku zlikwidowano ją poprzez połączenie z linią 16 (UlrychówPlac Bernardyński).

Już po wojnie linię „2” uruchomiono jaką drugą linię tramwajową i połączono nią Dworzec Wschodni przez ul. Kijowską i ul. Grochowską z Gocławkiem, w 1949 roku skrócono ją do Wiatracznej, a miesiąc później zlikwidowano w związku z przekuwanie szyn na nowy rozstaw. Ponownie linię „2” uruchomiono 11 czerwca 1950 roku, kursowała wówczas z Cmentarza Bródnowskiego przez 11 Listopada, Targową, al. Zieleniecką i Aleje Jerozolimskie na Plac Trzech Krzyży. Bez większych zmian istniała do 1959 roku, kiedy to po otwarciu Mostu Gdańskiego skierowano ją przez ul. Starzyńskiego, ul. Międzyparkową, ul. Nowotki, ul. Marszałkowską na Rakowiecką. W 1964 roku, w ramach reorganizacji sieci, przedłużono ją przez ul. Spacerową i ul. Czerniakowską do Wilanowa, w miejsce skasowanej linii 33-bis.

Kolejne zmiany przyniósł 1969 roku, kiedy w wyniku likwidacji torowiska na ul. św. Wincentego „dwójkę” skierowano wzdłuż ul. Odrowąża i ul. Wysockiego na Pelcowiznę, a po likwidacji torów na tej drugiej ulicy w 1971 roku wzdłuż Rembielińskiej najpierw na Annopol, a w 1973 roku na Żerań Wschodni, z jednoczesnym skróceniem trasy po drugiej stronie do Sadyby. Po ostatecznej likwidacji torowiska na ul. Czerniakowskiej linię „2” skierowano przez Nowowiejską, Grójecką i al. Krakowską na Okęcie – stała się wówczas jedną z najdłuższych linii tramwajowych w Warszawie.

Od tego momentu linia przechodziła jedynie niewielkie zmiany związane z remontami, taki stan rzeczy trwał do 4 września 2000 roku, kiedy skierowano ją na Banacha (w zamian na Okęcie pojechała linia 15). 3 stycznia 2004 roku w związku z dostosowywaniem przebiegu linii do I linii metra skierowano ją od ul. Słomińskiego przez ul. Broniewskiego najpierw na Hutę, 2 stycznia 2006 roku na Koło, a 5 kwietnia 2008 roku skrócono ją do Piasków. Na tej trasie dotrwała do 2009 roku, kiedy to linię skasowano, a na skróconej trasie zastąpiła ją linia 41. Oficjalna likwidacja linii nastąpiła 31 sierpnia 2009 roku.

Na początku 2013 roku zapowiedziano, że linia „2” zostanie uruchomiona ponownie jako pierwsza linia kursująca nowym torowiskiem na Moście Północnym, na trasie Stare ŚwidryMetro Młociny – ostatecznie wyruszyła ona na trasę 21 stycznia 2013 roku[1], a 1 lutego na trasie linii dodano nowy przystanek przy węźle Młociny, który jest pierwszym i jedynym tramwajowym przystankiem na żądanie. Zmiany spowodowały także wprowadzenie korekt w kursowaniu komunikacji miejskiej na Tarchominie i Nowodworach, które spotkały się z protestami mieszkańców, argumentujących, że tramwaj wozi powietrze. Choć Zarząd Transportu Miejskiego początkowo mocno wstawiał się za linią „2”, to ostatecznie od 6 kwietnia 2013, w ramach planu oszczędności, kursowanie linii zawieszono w soboty, niedziele i święta, a w dni powszednie linia kursowała natomiast jedynie w godzinach od 5:45 do 21:00. Od lipca 2013 roku kursowanie skrócono do godzin szczytu, mimo to Zarząd Transportu Miejskiego nie zmienił numeru linii na rozpoczynającą się na 4 (proponowano numer 42) zgodnie z występującymi normami dla linii tramwajowych okresowych, argumentując to tym, że wkrótce ponownie trzeba będzie zmieniać numerację. Ostatecznie linia „2” została wydłużona po zakończeniu budowy dalszego odcinka trasy tramwajowej do pętli Tarchomin Kościelny dnia 24 grudnia 2014 roku.

26 lutego 2017 roku, w południe, jeden kurs został wydłużony do nowo otwartego tymczasowego krańca Nowodwory. (W rzeczywistości były to 2 kursy, które przejechały w odstępie paru minut). Pasażerowie otrzymali pamiątkowe certyfikaty. Później tego dnia na tej trasie kursowała okolicznościowa linia N, a dwójka ponownie kończyła na Tarchominie Kościelnym.

Dnia 27 lutego 2017 roku linia została wydłużona do nowo otwartego krańca Nowodwory.

4 września 2021 linia została wydłużona do nowego węzła komunikacyjnego Winnica[2].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 4 września 2021 roku

Ulice

Tablica boczna (2013)

Tablica boczna (2015)

Metro MłocinyKasprowiczaZgrupowania AK Kampinosmost Skłodowskiej-Curieal. KuklińskiegoTrakt NadwiślańskiŚwiatowidaWinnica

Skrócone kursy wariantowe w godzinach szczytu porannego i popołudniowego:
Metro Młociny – ... – ŚwiatowidaTarchomin Kościelny

Przystanki

K1.gif Metro Młociny
Ż2.gif Metro Młociny
S.gif Zajezdnia Żoliborz
S.gif Świderska
S.gif Stare Świdry
S.gif Śreniawitów
S.gif Myśliborska
S.gif Tarchomin
S.gif Mehoffera
R1.gif
OWK.gif Tarchomin Kościelny
S.gif Stefanika
S.gif Nowodwory
S.gif Grzymalitów
K2.gif Winnica

Galeria

Ciekawostki

  • „Dwójka” to jedyna linia tramwajowa, która ma na swojej trasie przystanek na żądanie.

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement