Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 195. Zobacz też: 195-bis.
Linia zawieszona.png
UWAGA! LINIA ZAWIESZONA!
Kursowanie linii wstrzymane jest do 31 sierpnia 2021 roku.
Powód to organizacja komunikacji miejskiej w wakacje.
195 Czas jazdy (min):
min – max
45 – 55
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 303030 minut

Autobus Scania CN270UB na linii 195 na przystanku Stryjeńskich (2015)

Autobus MAN Lion's City G na linii 195 na ul. Bonifraterskiej (2007)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 195 na placu Trzech Krzyży (2011)

Autobus Solbus SM12 na linii 195 na przystanku Natolin Północny (2014)

Tablica boczna (2014)

Tablica boczna (2015)

Rozkład jazdy (2015)

Autobus Solaris Urbino 12 na linii 195 na pl. Piłsudskiego (2013)

195linia autobusowa zwykła, kursuje na trasie z Placu Trzech Krzyży na Metro Natolin. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Woronicza.

Historia

Linię "195" uruchomiono 7 kwietnia 1979 roku na trasie z Placu Zwycięstwa przez Nowy Świat, Aleje Ujazdowskie, Belwederską, Sobieskiego, al. Sikorskiego, Dolinę Służewiecką, Rosoła, Bartoka, Surowieckiego, Romera, Herbsta i Jastrzębowskiego na Ursynów Północny. W grudniu 1979 roku wycofano ją z ul. Rosoła i skierowano równoległą al. Komisji Edukacji Narodowej, następnie zaś w 1981 roku wydłużono trasę linii na Ursynowie, kierując ją od ul. Herbsta przez Findera, Ciszewskiego, Dereniową, Nugat, Cynamonową i Ciszewskiego do krańca Ursynów Południowy.

W 1982 roku trasę linii wydłużono w Śródmieściu do Placu Teatralnego, zaś 11 lutego 1984 roku skierowano ją przez Krakowskie Przedmieście, Miodową i Bonifraterską na Konwiktorską. Dnia 2 lutego 1985 linię wycofano z Imielina i skierowano prosto przez ul. Ciszewskiego, następnie 6 lipca tegoż roku połączono ją z linią 132 (HutaNowy Świat), w wyniku trasa została znacznie wydłużona. Autobusy linii "195" zaczęły wówczas kursować przez Mickiewicza, Słowackiego, Żeromskiego i Kasprowicza pod Hutę. W 1989 roku linia wróciła na ul. Rosoła.

16 maja 1998 roku na zjeździe ul. Belwederskiej kierowca autobusu Ikarus 435 #7272 na linii "195" nie zapanował nad nim, przez co przyczepka autobusu zaczęła wyginać się we wszystkie strony, ścinając drzewa i latarnie, a w wypadku zginęła młoda kobieta.

1 października 1998 roku po raz kolejny zmieniono trasę linii "195" na Ursynowie, którą skierowano od ul. Pileckiego przez Roentgena do pętli Ursynów Zachodni, zaś 1 sierpnia 2003 roku "195" przedłużono ją wzdłuż ul. Płaskowickiej do krańca Natolin Północny. Dnia 23 września 2006 roku wycofano ją z ul. Pileckiego, kierując od ul. Herbsta przez al. Komisji Edukacji Narodowej do ul. Ciszewskiego. Dnia 9 listopada 2008 roku trasę linii tymczasowo skrócono do Placu Piłsudskiego w związku z zamknięciem dla ruchu wiaduktu na ul. Andersa, jednak 2 lutego 2009 roku skrócona trasa została uznana za stałą.

22 marca 2013 roku Zarząd Transportu Miejskiego, w ramach polityki oszczędności, ogłosił projekt racjonalizacji tras komunikacji autobusowej – według niego linia "195" miała zostać zlikwidowana i zastąpiona odcinkami przez linie 166, 179, 210 i 503. Zmiany te nie spodobały się części mieszkańców oraz urzędnikom z Ursynowa, gdyż ich zdaniem połączenie dzielnicy z Traktem Królewskim poprzez metro nie jest zadowalające[1]. Opór okazał się tak wielki, że Gazeta Stołeczna 10 kwietnia zorganizowała debatę w sprawie zmian w kursowaniu komunikacji miejskiej[2], podczas której mieszkańcy oraz urzędnicy silnie bronili linii. Mimo ich starań ostatecznie zapadła inna decyzja, a od 1 czerwca 2013 roku linia została skierowana na Górny Mokotów, w miejsce likwidowanej linii 130, i zaczęła kursować z częstotliwością 30 minut na Rakowiecką-Sanktuarium[3]. Linię skierowano też ponownie przez ul. Pileckiego. Zmiana ta nie spodobała się jednak mieszkańcom Ursynowa, którzy uznali, że zmiana trasy jest niepotrzebna i może być wstępem do likwidacji linii w przyszłości[4].

Tymczasem w okresie od 11 lutego do 26 lutego 2017 roku linia została zawieszona, z powodu ferii zimowych. Do tej pory linia nie była zawieszana z tego powodu, jednakże w 2018 roku nie została ponownie zawieszona.

Od 2 grudnia 2017 roku do odwołania, z powodu zamknięcia pętli autobusowej Natolin Północny (na czas budowy Południowej Obwodnicy Warszawy znajdzie się na nim bazarek, linia kończy swój bieg na Ursynowie na przystanku przelotowym nr 02.

24 września 2018 linia została wydłużona od ul. Sobieskiego przez Belwederską i Aleje Ujazdowskie do Placu Trzech Krzyży[5].

9 listopada 2018 roku, w związku z zamknięciem dla ruchu skrzyżowania ulic Płaskowickiej oraz Lanciego, zmieniono trasę linii "195". Od tego momentu, linia, zaczyna na przystanku Metro Natolin. Jadąc w kierunku Pl. Trzech Krzyży przejeżdża aleją Komisji Edukacji Narodowej, Płaskowickiej, Cynamonową, Indiry Gandhi, Dereniową, gdzie potem na znajduje się na starej trasie. Natomiast, gdy jedzie w kierunku Metra Natolin, z Cynamonowej jedzie ul. Płaskowickiej, Lanciego, Belgradzka i al. Komisji Edukacji Narodowej.[6].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 11 stycznia 2020 roku

Ulice

Plac Trzech KrzyżyAleje UjazdowskieBelwederskaSobieskiegoal. SikorskiegoDolina Służewieckaal. RodowiczaJastrzębowskiegoBartokaSurowieckiegoRomeraHerbstaPileckiego - RoentgenaPłaskowickiejDereniowaIndiry GandhiPolinezyjskaPłaskowickiejLanciegoBelgradzka – (powrót: Płaskowickiej) – al. Komisji Edukacji NarodowejMetro Natolin

Przystanki

K1.gif Plac Trzech Krzyży
S.gif Plac Trzech Krzyży
S.gif Piękna
S.gif Plac Na Rozdrożu
S.gif Łazienki Królewskie
S.gif Spacerowa
S.gif Dolna
S.gif Kostrzewskiego
Ż.gif Tor Stegny
S.gif Warneńska
S.gif Dolina Służewiecka
S.gif Nowoursynowska
S.gif Ursynów Północny
S.gif Metro Ursynów
S2.gif Zaolziańska
S1.gif Koński Jar
S.gif Megasam
S.gif Pięciolinii
S.gif Dunikowskiego
Ż1.gif Herbsta
S.gif Pięciolinii
S.gif Dunikowskiego
S.gif Herbsta
S.gif Centrum Onkologii
Ż.gif Łukaszczyka
S.gif Makolągwy
S.gif CH Ursynów
Ż.gif Indiry Gandhi
S.gif Pileckiego
S.gif Stryjeńskich
S.gif Warchałowskiego
S.gif Miklaszewskiego
S.gif Metro Imielin
S.gif Polinezyjska
S.gif Szolc-Rogozińskiego
ZR1.gif Cynamonowa
ZS2R.gif Migdałowa
ZS2R.gif Lanciego
K2R.gif Metro Natolin

Przypisy

Linki zewnętrzne