170 Czas jazdy (min):
min – max
17 – 34
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 10-152020 minut

Autobus Scania CN270UB na linii 170 na ul. Zamkowej (2014)

170linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie z Ronda Starzyńskiego na Elsnerów z kursami skróconymi do pętli PKP Zacisze-Wilno. Linię obsługuje zajezdnia autobusowa Stalowa.

Historia

Autobus Scania CN270UB na linii 170 na ul. Maczka (2008)

Autobus Scania CN270UB na linii 170 na pętli Elsnerów (2008)

Linia "170" została uruchomiona 30 czerwca 1968 roku w celu zrekompensowania zmiany trasy tramwajowej linii 22 (PowązkiRadzymińska) i wycofania tramwajów z ul. Radzymińskiej, wyruszyła wówczas na trasę z pętli Esperanto przez Smoczą, Nowolipki, Marchlewskiego, al. Świerczewskiego, Targową, Ząbkowską i Radzymińską do krańca Radzymińska. W 1970 roku linia została przeniesiona na ul. Anielewicza (póki co jednokierunkowo), zaś 31 października 1971 roku trasę linii "170" wydłużono przez Okopową i zmodernizowaną Powązkowską do pętli Powązki (Sybilli). Od 1972 roku linia "170" kursowała też w obu kierunkach przez ul. Anielewicza.

Dnia 8 lipca 1978 roku, po połączeniu z linią 123 (Plac HalleraJesiotrowa), linia "170" została skierowana na wydłużoną trasę od Radzymińskiej przez Naczelnikowską, Księcia Ziemowita i Swojską na Jesiotrową. W 1979 roku linię wycofano z ul. Anielewicza, w zamian kierując przez Dziką i ul. Marchlewskiego, zaś 5 lipca 1984 roku linia zaczęła korzystać z nowej pętli Elsnerów na krańcu ul. Bardowskiego. Dnia 20 maja 1989 roku trasę linii wydłużono przez Powązkowską, Rudnickiego, Kochanowskiego i Conrada na Chomiczówkę, a część kursów przejęła też od linii 105 (ChomiczówkaEmilii Plater) podjazdy pod Cmentarz Północny, realizowane przez ul. Wólczyńską do pętli Cmentarz Północny (Brama Główna). Ta trasa nie uległa zmianie przez kolejnych kilkanaście lat.

Dnia 16 czerwca 2007 roku, w związku z remontem torowiska w Alejach Jerozolimskich, większość linii tramwajowych skierowano na al. Solidarności, a wycofano stamtąd większość linii autobusowych, w tym też linię "170", która została skierowana od ul. Powązkowskiej przez Słomińskiego, Most Gdański, Jagiellońską i Targową do ul. Ząbkowskiej. Po zakończeniu remontu, 15 października 2007 roku, tę trasę zdecydowano się utrzymać na stałe, jednak w 2010 roku została ona skrócona do odcinka Rondo StarzyńskiegoElsnerów w związku z przebudową wiaduktu nad ul. Słomińskiego. Dnia 12 stycznia 2011 roku tę trasę przyjęto jako stałą.

Od momentu rozpoczęcia budowy osiedla Wilno na Elsnerowie pojawiły się plany wprowadzenia podjazdów linii "170" wzdłuż ul. Wiernej do planowanej wówczas pętli przy stacji Warszawa Zacisze Wilno, a pierwsze próby przeprowadzono już 24 czerwca 2013 roku. Zgodnie z zapowiedziami linia "170" została skierowana na nową pętlę PKP Zacisze-Wilno od 1 września 2013 roku, jednakże z powodu nieprzejezdności ul. Wiernej autobusy skierowano przez ul. Klukowską i ul. Zamkową, jednocześnie do Elsnerowa wprowadzono jedynie podjazdy wariantowe. Kolejną korektę wprowadzono 8 listopada 2014 roku, kierując wszystkie kursy przez ul. Wierną i realizując podjazdy na wydłużonej trasie na Elsnerów.

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 8 listopada 2014 roku

Ulice

Rondo StarzyńskiegoJagiellońskapl. HalleraDąbrowszczakówInżynierskaWileńskaTargowa (powrót: TargowaRatuszowaDąbrowszczaków) – TargowaZąbkowskaRadzymińskaNaczelnikowskaKsięcia ZiemowitaSwojskaWiernaPKP Zacisze-WilnoWiernaSwojskaBardowskiegoElsnerów

W wybranych kursach:
... – SwojskaWiernaPKP Zacisze-Wilno

Przystanki

Tablica boczna (202120152014)

K1.gif Rondo Starzyńskiego
S1.gif Rondo Starzyńskiego
S.gif Plac Hallera
S.gif Plac Hallera
S.gif Inżynierska
S.gif Dworzec Wileński
S1.gif Ząbkowska
S.gif Markowska
S.gif Korsaka
S.gif Śnieżna
S.gif Wołomińska
Ż.gif Naczelnikowska
Ż.gif Księcia Ziemowita
S.gif Chemiczna
S.gif Hutnicza
S.gif Rzeczna
S.gif Bukowiecka
Ż.gif Wierna
S.gif Plac Ostrej Bramy
R1.gif
OWK.gif PKP Zacisze-Wilno
S.gif PKP Zacisze-Wilno
Ż2.gif Wierna
S1.gif Jesiotrowa
Ż.gif Lniana
K2.gif Elsnerów

Linki zewnętrzne