Warszawikia
Advertisement
Warszawikia
Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii tramwajowej 17. Zobacz też: 17-kreślone.
17 Czas jazdy (min):
min – max
42 – 69
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 467 minut

Schemat historycznych tras linii 17 (powiększ)

Siedemnastka na przystanku Metro Młociny (2008)

Siedemnastka w al. Jana Pawła II (2009)

17linia tramwajowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje z krańca Winnica na PKP Służewiec z kursami skróconymi na trasie Metro Marymont - PKP Służewiec. Linię obsługują zajezdnia tramwajowa Mokotów oraz zajezdnia tramwajowa Żoliborz.

Historia

Siedemnastka na pętli Metro Młociny (2012)

Siedemnastka na przystanku Kino Femina (2013)

Siedemnastka na ulicy Światowida (2015)

Siedemnastka na przystanku Świderska (31 maja 2016)

Tablica boczna (2013)

Tablica boczna (2016])

Linię "17" po raz pierwszy uruchomiono 17 sierpnia 1908 roku na trasie spod Dworca Kowelskiego przez Sierakowską, Nalewki, Bielańską, Trębacką, Krakowskie Przedmieście, Królewską, Marszałkowską, Złotą i Srebrną na Towarową. Na takiej trasie kursowała do kwietnia 1909 roku, kiedy skierowano ją od Marszałkowskiej na Plac Zbawiciela. Następnie jej trasę systematycznie wydłużano raz na kilka lat, by w 1929 roku dotrzeć przez Śniadeckich i Nowowiejską na Plac Narutowicza. Południowy kraniec linii już się nie zmienił, natomiast na północy wydłużono bieg „siedemnastki” najpierw przez Krajewskiego i Mickiewicza na Plac Wilsona w 1931 roku, a następnie w 1936 roku na pętlę Potocka. Wkrótce skierowano ją nowo wybudowanym wiaduktem żoliborskim, a w 1938 roku wydłużono wzdłuż ul. Marymonckiej na pętli Bielany-AWF. Na takiej trasie dotrwała do wybuchu II wojny światowej.

W trakcie okupacji linię „17” przywrócono do kursowania 31 marca 1940 roku początkowo na trasie z Bielan-AWF przez Mickiewicza i Bonifraterską na Plac Krasińskich, później linię stopniowo wydłużano najpierw na Plac Teatralny, a w 1941 roku ostatecznie przez Krakowskie Przedmieście, Królewską, Marszałkowską, Złotą i Grójecką na Plac Narutowicza, wkrótce jednak uproszczono trasę, kierując linię "17" na Aleje Jerozolimskie. Na takiej trasie linia kursowała do momentu wybuchu powstania warszawskiego.

Po wojnie „siedemnastka” powróciła na torowiska 9 maja 1946 roku początkowo na krótkiej trasie sprzed Hotelu Bristol wzdłuż Królewskiej i Marszałkowskiej na Plac Zbawiciela. Tę trasę stopniowo wydłużano wzdłuż Krakowskiego Przedmieścia i Miodowej aż do pętli Muranowska, jednak w wyniku likwidacji torowisk na Miodowej, Krakowskim Przedmieściu i Królewskiej linię skierowano najpierw na trasę Plac TeatralnyPlac Zbawiciela, a po kilku kolejnych zmianach zlikwidowano ją 23 listopada 1948 roku.

Po raz kolejny linia „17” pojawiła się na torach 19 listopada 1951 roku, kiedy to wyjechała na pierwszy kurs z Potockiej przez Słowackiego, Mickiewicza, Nowotki, Marszałkowską i Królewską najpierw na Plac Grzybowski, a od 1952 roku dalej na południe do Alej Jerozolimskich i na Plac Trzech Krzyży. W 1954 roku linię skierowano na Bielany-AWF, a w 1956 wydłużono jej bieg przez Most Poniatowskiego na Grochów, na pętlę Wiatraczna. Kolejne zmiany miały miejsce w 1959 roku po otwarciu torowiska na ul. Stołecznej i ul. Marchlewskiego oraz w 1961 roku na Marymonckiej, dzięki czemu linia dojechała aż do pętli Huta. W wyniku likwidacji skrętów u zbiegu Alej Jerozolimskich z Marchlewskiego, co miało miejsce w 1973 roku, linię „17” przedłużono na południe, na Służewiec, a w relacji na Grochów zastąpiona została przez linię 5.

Trasa nie ulegała zmianom przez kilkadziesiąt lat, w latach 20092011, w związku z budową Mostu Północnego, linia była skrócona do pętli Twardowska. W styczniu 2013 roku, w ramach oszczędności, skrócono co drugi kurs do pętli Metro Marymont, jednak z powodu zachowania identycznego oznaczenia linii i podobieństwa nazwy obu krańców („Metro Marymont” i „Metro Młociny”) pasażerowie często nie byli świadomi, że wsiadają w pojazd odbywający kurs skrócony. Pod wpływem wielu skarg i komentarzy w mediach od 11 lutego została wydzielona linia 37, obejmująca skrócone kursy, co wiązało się ze zmniejszeniem częstotliwości kursowania linii „17” w kierunku Metra Młociny. W przeciwnym kierunku bowiem pojazdy obsługujące linię 37 kursowały już jako "17" na Służewiec.

Po zakończeniu budowy trasy tramwajowej na Tarchomin do pętli Tarchomin Kościelny linia "17" miała zostać wydłużona do rzeczonej pętli, jednak nie uczyniono tego od razu ze względu na nieoddanie do użytku podstacji tramwajowej na ul. Światowida, później trasa miała zostać wydłużona w marcu 2015 roku, po uruchomieniu podstacji przy ul. Ćmielowskiej, jednak nastąpiło to dopiero dnia 4 maja 2015 roku.

Po zakończeniu przebudowy ul. Wołoskiej i nieodwieszeniu linii 37, przywrócono kursy skrócone linii rozpoczynające i kończące się na Metrze Marymont - zastąpienie linii kursami argumentowano tym, że na linii kursuje jedynie nowoczesny tabor i pasażerowie będą o skróceniu kursu odpowiednio informowani m.in. komunikatami głosowymi.

Początkowo po otwarciu trasy tramwajowej do pętli Winnica trasa linii nie miała ulec zmianie, jednak za sprawą petycji mieszkańców podjęto decyzję o skierowaniu „siedemnastki” do nowej pętli, co ostatecznie nastąpiło 4 września 2021 roku[1].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 4 września 2021 roku

Ulice

WinnicaŚwiatowidaTrakt Nadwiślańskial. KuklińskiegoMost Marii Skłodowskiej-CurieTrasa Mostu PółnocnegoMarymonckaSłowackiegoPopiełuszkial. Jana Pawła IIChałubińskiegoal. NiepodległościRakowiecka - Boboli - Wołoska - Marynarska - PKP Służewiec

Kursy skrócone: Metro MarymontSłowackiegoPopiełuszki – ...

Przystanki

K1.gif Winnica
S.gif Winnica
S.gif Grzymalitów
S.gif Nowodwory
S.gif Stefanika
S.gif Mehoffera
S.gif Tarchomin
S.gif Myśliborska
S.gif Śreniawitów
S.gif Stare Świdry
S.gif Świderska
S.gif Cmentarz Włoski
S.gif Przy Agorze
S.gif UKSW
S.gif Szpital Bielański
S.gif AWF
S.gif Podleśna-IMiGW
S.gif Żeromskiego
S.gif Park Kaskada
S.gif Metro Marymont
S.gif Księdza Popiełuszki
S.gif Plac Grunwaldzki
S.gif Rondo Radosława
S.gif Rondo Radosława
S.gif Stawki
S.gif Anielewicza
S.gif Nowolipki
S.gif Kino Femina
S.gif Hala Mirowska
S.gif Rondo ONZ
S.gif Dworzec Centralny
S.gif Koszykowa
S.gif Nowowiejska
S.gif GUS
S.gif Biblioteka Narodowa
S.gif Metro Pole Mokotowskie
S.gif Kielecka
S.gif Rakowiecka-Sanktuarium
S.gif Kulskiego
S.gif Wołoska-Szpital
S.gif Wołoska
S.gif Woronicza
S.gif Konstruktorska
S.gif Domaniewska
S.gif Rondo Unii Europejskiej
S.gif Postępu
S.gif Wynalazek
S1.gif PKP Służewiec
K2.gif PKP Służewiec

Kursy skrócone:
K1.gif Metro Marymont
S.gif Księdza Popiełuszki
S.gif Plac Grunwaldzki

Przypisy

Linki zewnętrzne

Advertisement