168 Czas jazdy (min):
min – max
36 – 50
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 152020 minut

Autobus Scania CN270UB na linii 168 na ul. Spacerowej (2008)

168linia autobusowa zwykła (rozkład jazdy), która kursuje na trasie ze Spartańskiej na Witolin. Linię obsługują zajezdnia autobusowa Woronicza i zajezdnia autobusowa Ostrobramska.

Historia

Linia "168" powstała 12 października 1969 roku, po likwidacji linii 23 (WilanowskaGocławek) i 317 (WersalskaKazimierzowska / Madalińskiego) – początkowo planowano nadać jej numer 166-bis, a numerem "168" oznaczyć późniejszą linię "182". Wyruszyła na trasę z Rakowieckiej przez Puławską, Marszałkowską, Aleje Jerozolimskie, Most Poniatowskiego, Francuską, Zwycięzców, Saską, Brazylijską i Międzynarodową do pętli Zwycięzców. Od 1972 roku autobusy pojechały zmienioną trasą w Śródmieściu, która powiodła od pl. Zbawiciela przez Mokotowską i Kruczą do Alej Jerozolimskich, zaś 23 lipca 1974 roku wycofano ją ze Śródmieścia i Saskiej Kępy i skierowano nowo wybudowaną Trasą Łazienkowską – od pl. Unii Lubelskiej skierowano ją przez Polną (z powrotem przez Waryńskiego), al. Armii Ludowej, Most Łazienkowski, Wał Miedzeszyński, Zwycięzców, Saską i Egipską na Afrykańską.

W 1976 i 1977 roku dwukrotnie skorygowano jej bieg na Starym Mokotowie, zaś w 1979 roku przedłużono ją do nowej pętli Aleja Zawadzkiego na zachodnim skraju budowanego wówczas Gocławia. Dnia 20 września 1981 roku linia "168" została przedłużona wzdłuż al. Zawadzkiego do Alei Bieruta, a następnie w 1986 roku do nowej pętli Gocław. Dnia 5 października ze względu na braki kadrowe w Miejskich Zakładach Autobusowych zawieszono kursowanie linii w dni świąteczne, zaś 1 września 1998 roku ostatecznie ją zlikwidowano poprzez przekształcenie w okresową linię 301.

Linią "168" reaktywowano 1 października 2007 roku na trasie Rakowiecka-SanktuariumRembertów-Kolonia, gdzie zastąpiła one zlikwidowane linie 143 (Natolin PółnocnyRembertów-AON) i 192 (Plac HalleraWyczółki) oraz wycofaną z Gocławia linię 301 (OkęcieWiatraczna). Kursowała ona wówczas przez Batorego, al. Niepodległości, Rakowiecką, Puławską, Goworka, Spacerową, Gagarina, Czerniakowską, Trasę Siekierkowską, Wał Miedzeszyński, Fieldorfa, Ostrobramską, Marsa, Chełmżyńską, Strażacką, al. Chruściela, Republikańską i Szatkowników. Dnia 16 stycznia 2012 roku linia została skrócona do trasy Rakowiecka-SanktuariumWitolin, a na Rembertów skierowano nową linię 345. W związku z ogłoszonym 22 marca 2013 roku przez Zarząd Transportu Miejskiego projektem racjonalizacji tras, wynikającym z konieczności wprowadzenia oszczędności, zatwierdzonym w maju[1], od 1 czerwca 2013 roku linia została skierowana na wydłużoną trasę przez Madalińskiego, Wołoską i Woronicza na Spartańską, zastępując na swojej trasie linie 117 i 318.

W związku z wyremontowaniem ulic Poligonowej i Nowaka-Jeziorańskiego i zbudowaniem na nich zatok uruchomiono konsultacje społeczne, w których mieszkańcy mogli wybrać spomiędzy dwóch wariantów zmienionych tras autobusowych. Pierwszy wariant zakładał połączenie linii 135 i 311 w jedną i skierowanie jej przez wyremontowane ulice i ulice Fieldorfa i Bora-Komorowskiego (zamiast ul. Abrahama) do krańca Gocław oraz skierowanie linii "168" do krańca PKP Olszynka Grochowska, ostatecznie wybrano jednak wariant zakładający jedynie poprowadzenie linii 135 i 311 przez wyremontowane ulice[2][3].

2 lutego 2019 po otwarciu al. Polski Walczącej na Mokotowie, linię „168” poprowadzono w obu kierunkach na wprost tą ulicą od Gagarina do Trasy Siekierkowskiej, z pominięciem ul. Czerniakowskiej[4].

Trasa podstawowa

ostatnio zmieniana 2 lutego 2019 roku

Ulice

SpartańskaSpartańskaWoroniczaWołoskaMadalińskiegoal. NiepodległościRakowieckaPuławskaGoworkaSpacerowaGagarinaNehrual. Polski Walczącejal. BeckaMost SiekierkowskiWał MiedzeszyńskiFieldorfaOstrobramskaRodziewiczównyWitolin

Przystanki

Tablica boczna (2015)

Tablica boczna (2012)

Rozkład jazdy (2019)

K1.gif Spartańska
S1.gif Instytut Reumatologii
S.gif Zajezdnia Woronicza
S.gif Woronicza
Ż.gif Bytnara
S.gif Wołoska
S.gif Wołoska-Szpital
S.gif Kulskiego
S.gif Łowicka
S.gif Madalińskiego
S.gif Metro Pole Mokotowskie
S.gif Wiśniowa
S.gif Rakowiecka
S2.gif Plac Unii Lubelskiej
S.gif Spacerowa
S.gif Stępińska
S.gif Iwicka
S.gif Sielce
S.gif Grupy AK Północ
Ż.gif Batalionu AK Bałtyk
Ż.gif Małe Siekierki
Ż.gif Siekierki-Sanktuarium
S.gif Meissnera
S.gif Bora-Komorowskiego
S.gif Umińskiego
S.gif Bukowskiego
S2.gif Perkuna
S.gif Zamieniecka
S.gif CH Promenada
Ż2.gif Zajezdnia Ostrobramska
K2.gif Witolin

Przypisy

Linki zewnętrzne