Ujednoznacznienie
Ten artykuł dotyczy linii autobusowej 137. Zobacz też: 137-bis.
137 Czas jazdy (min):
min – max
20 – 27
Częstotliwość: (szczyt – poza – dni wolne)
co 408080 minut

Autobus Autosan Solina na linii 137 wyjeżdża z pętli Osiedle Dudziarska

137historyczna linia autobusowa zwykła, która kursowała na trasie z PKP Olszynka Grochowska na Osiedle Dudziarska. Linię obsługiwał ajent PKS Grodzisk Mazowiecki.

Historia

Linia "137" została uruchomiona 20 stycznia 1957 roku i kursowała początkowo z Placu Szembeka przez Grochowską, Płowiecką i Korkową na Marysin, a 22 lipca 1960 roku trasę tę wydłużono ul. Korkową do podmiejskiej wówczas Wesołej, do pętli Osiedle Zielona. W 1965 roku, w związku z likwidacją krańca na pl. Szembeka, trasę linii "137" wydłużono wzdłuż ul. Grochowskiej na Wiatraczną. Dnia 10 lutego 1980 roku linię "137" wycofano z kłopotliwego przejazdy kolejowego na ul. Korkowej i skierowano ją przez Marsa, Okularową i Stepową, zaś w 1999 roku wprowadzono jednokierunkowy powrót przez al. Komandosów, Ilskiego i Marsa, a kursowanie przez ul. Korkową w kierunku Grochowa przejęła linia 183 (WiatracznaWesoła Osiedle Zielona). Linia kursowała na takiej trasie przez kolejnych kilka lat.

Dnia 1 października 2004 roku trasa linii "137" została znacznie wydłużona i zmieniona, swój bieg rozpoczynała wówczas na pętli Dworzec Wschodni (Lubelska), skąd przez Bliską, Żupniczą, Chodakowską, Mińską, Stanisławowską, Dwernickiego i Wiatraczną docierała do ul. Grochowskiej, następnie podążała dawną trasą do ul. Marsa, z której skręcała w Okularową i następnie przez Korkową, Wspólną, Niemcewicza, 1 Praskiego Pułku i Trakt Brzeski docierała do Starej Miłosny. Linia kursowała na takiej trasie do 1 lipca 2007 roku, kiedy to została zawieszona na okres wakacyjny, jednakże po zakończeniu lata linia została przekształcona w linię 315, co wiązało się z likwidacją linii "137".

Linię "137" ponownie uruchomiono 14 listopada 2007 roku na trasie z PKP Olszynka Grochowska przez Chłopickiego, Grochowską, Płowiecką, Marsa, Chełmżyńską i Chłopickiego na Osiedle Dudziarska, i w tym kształcie linia kursowała do 1 lutego 2011 roku, kiedy to zmieniono oznaczenie linii "137" na "245". Wiązało się to między innymi z planami uruchomienia nowej linii o oznaczeniu "137" w relacji GrochówMarysinWesoła, co ostatecznie nie doszło do skutku.

Do obsługi linii w ostatnim wydaniu specjalnie rozpisano przetarg na jedną brygadę - jako powód rzecznik ZTM Igor Krajnow przedstawił fakt, że „137 to specyficzna linia autobusowa”[1] biorąc pod uwagę rejon do którego jeździ - osiedle bloków komunalnych. Przetarg wygrała spółka PKS Grodzisk Mazowiecki, która do obsługi linii specjalnie ściągnęła wóz Autosan Solina.

Ostatnia trasa

z 31 stycznia 2011 roku

Ulice

PKP Olszynka GrochowskaChłopickiegoGrochowskaPłowieckaMarsaChełmżyńskaChłopickiegoDudziarskaOsiedle Dudziarska

Przystanki

K1.gif PKP Olszynka Grochowska
S.gif Chłopickiego
S.gif Plac Szembeka
S.gif Żółkiewskiego
S.gif Gocławek
S.gif Płowiecka
Ż.gif PKP Gocławek
S1.gif Okularowa
S.gif Rafii
S.gif Szymańskiego
S.gif Oraczy
S.gif Gontarska
S2.gif Strażacka
Ż.gif Szeroka
Ż.gif Areszt Śledczy Grochów
K2.gif Osiedle Dudziarska

Przypisy

Linki zewnętrzne